פרויקטור הקורונה: כ-350 מקרים של זן מדבק יותר מהאומיקרון אובחנו בישראל

פרויקטור הקורונה, פרופ’ סלמאן זרקא (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

350 מקרים של זן BA2, המכונה ‘אומיקרון 2′ ומדבק יותר מהאומיקרון, אותרו בישראל – אמר היום (שני) פרויקטור הקורונה, פרופ’ סלמאן זרקא, בתדריך לעיתונאים.

לדברי זרקא, "אפשר לומר שלא נותרה כמעט תחלואה בווריאנט הדלתא, ועיקר התחלואה היום היא תחלואה בזן האומיקרון מה שמוגדר כ-BA1. יחד איתו יש את וריאנט BA2 שמוכרים כ-350 מקרים. לפי הנתונים מאירופה יש בו פוטנציאל להדבקה יותר מהאומיקרון. ראינו שבחלק מהמדינות אירופה הוא האיט את היציאה מזן האומיקרון, ובדנמרק הוא הוביל לגל תחלואה נוסף. אני אומר את הדברים האלה כי אנחנו נמצאים עדיין בתוך גל קורונה ולצערי הגל טרם הסתיים.

"עקבנו אחרי הנתונים בסוף השבוע וראינו ירידה, ולאחר מכן ראינו היום עלייה – 75 אלף מאומתים חדשים. אני מקווה שתהיה באמת ירידה אמיתית במספר המקרים, אבל צריך לומר שהירידה לא מבטיחה שלא נידבק."

פרופ’ זרקא אמר שבמשרד עדיין בוחנים את המשך התו הירוק, לאחר שקבינט מומחי הקורונה המליץ להפסיק את חובת התו הירוק בשלב זה. "אנחנו בדיונים מקצועיים לגבי התו הירוק. הוא בא להגן עלינו במקומות עם יותר סיכון, ואנחנו למדים שחיסונים טריים יש הגנה טובה יותר. אנחנו בוחנים את הייתרון שבתו הירוק, נציג המלצות מחר בקבינט הקורונה".

"בחלק מבתי החולים אמבולנסים מחכים בכניסה למיון, מנסים לשפר את הזמינות"

פרופ’ זרקא התייחס לעומס בבתי החולים, שבהם אושפזו הבוקר (שני) 1,099 חולים במצב קשה, ו-1,541 חולים במצב קל ובינוני: "כמות החולים המאושפזים בבתי החולים לא יורדת ולצערי מגיעה למספרים שלא הכרנו בעבר".

הוא ציין את ההשפעות הקשות של העומס על תפקוד הצוותים: "כולנו מבינים שאם האחות שהיתה רגילה לטפל בחמישה חולים ועכשיו תטפל בעשרה חולים זה לא אותו דבר ואם הרופא שרגיל לבדוק ב-20 חולים ועכשיו יטפל ב-40 חולים, זה לא אותו דבר. אנחנו מנסים בהרבה דרכים לשפר את הזמינות. זה לא הזמן להיות חולה, בטח בשבילכם אבל גם בשביל מערכת הבריאות והאמבולנסים שבחלק מבתי החולים לצערי מחכים בכניסה למיון."

"השמיכה של מערכת הבריאות היא קצרה. בכל חורף ראינו את זה. אני רוצה לשבח את שר הבריאות שמנסים לפתור את הבעיות האלה. לאחרונה התבשרנו על 45 מיטות טיפול נמרץ שיתווספו ואני מקווה שייכנסו בקרוב. חיל הרפואה מצטרף למערך אשפוזי הבית ויאפשר לחולים גם קורונה וגם לא קורונה לשבת בבית ולקבל טיפול רפואי מצוין."

זרקא ציין שמשרד הבריאות נמצא בתהליך של צמצום שירותים רפואיים לא חיוניים בבתי החולים.

הוא הדגיש את חשיבות ההתחסנות במצב הנוכחי: "הדרך הטובה ביותר להגן על עצמנו היא להתחסן. אנשים שמחוסנים בחיסון טרי מוגנים יותר, גם מהדבקה וגם ממחלה קשה. החל משישי, החיסון הרביעי זמין לאנשים מעל גיל 18 בקבוצות סיכון ולאנשים שבסכנה להיחשף לחולים עקב העבודה שלהם."

10 מקרים של תסמונת PIMS אובחנו בישראל, 3 נוספים בבדיקה

זרקא אמר שבישראל אובחנו 10 מקרים ודאיים ו-3 חשודים של PIMS, תסמונת רב מערכתית מסכנת חיים שהופיעה בילדים לאחר שנדבקו בקורונה: "לוקח זמן עד שנראה תופעות פימס. עדיין מוקדם להשוות בין התופעה אחרי דלתא לבין התופעה אחרי אומיקרון.
נמשיך לעקוב, חשוב לשקף לציבור ולהגיד להורים שהתופעות האלה לא קורות אחרי חיסון הן קורות חודש אחרי תחלואה, אפילו תחלואה קלה לא מאומתת."

לדברי זרקא, המערכת ערוכה למספר גבוה של ילדים עם PIMS: "לכלל בתי החולים יש היערכות למיון ביולוגי גם לילדים. אם חלילה תהיה עליה באשפוז ילדים, ביקשנו משבעה בתי חולים לארגן מיטות ויש יכולת להוסיף 300 מיטות".

"מתווה החינוך נועד לאפשר איזון בין ההגנה מהמגפה להמשך החיים"

על מתווה החינוך אמר זרקא: "המתווה נועד לאפשר לילדי ישראל להגיע לבית הספר ובכך לאפשר איזון טוב יותר בין החשש שלנו מהקורונה לבין בעיות בריאותיות אחרות שמוכרות לנו מכל הבידודים. הבדיקות נועדו לגלות עלייה בתחלואה, ויש אפשרות שהן יובילו לעלייה בתחלואה לא בגלל שיש יותר תחלואה, אלא בגלל שהילדים נבדקים יותר."

למרות דיווחים שהביע התנגדות ליישום המתווה בחמישי שעבר, זרקא אמר שהוא שלם עם המתווה. "אני מאוד מאמין בצורך למצוא את האיזון בין ההגנה עלינו מהמגפה לבין המשך החיים שלנו, עבודה לימודים וכל השאיפות שאנחנו רוצים לעשות. לא סביר אחרי שנתיים שנהיה חלילה באיזשהו סגר באיזושהי מגננה עד יעבור זעם וחובתנו כולנו למצוא את האיזון בלי חלילה להתעלם מהקורונה אלא לחיות לצד הקורונה"

זרקא ציין שהשבוע תסתיים לחלק ערכות אנטיגן לכל תלמידי ישראל וגם לאוכלוסיות נוספות כדי לתמוך בהן בביצוע הבדיקות.

"היכולת שלנו להילחם באומיקרון נובעת משיתוף הפעולה של הציבור. בתי הספר פתוחים העסקים פתוחים וזה מאפשר לכולנו להמשיך בשגרת חיים מותאמת לימי הקורונה. אנחנו נדרשים לאחריות אישית. גם בבידוד לאחר חשיפה או בתחלואה, וגם באחריות ההורים לבדוק את הילדים ולא לשלוח אותם לבית הספר כשהם מאומתים או מראים סימני תחלואה."

אחרי מחסור בחיסוני אסטרהזניקה, משלוח חדש יגיע ברוב

זרקא אישר שיש כרגע מחסור בחיסוני אסטרהזניקה בארץ, שנועדו לאנשים שאינם יכולים או אינם רוצים להתחסן בחיסוני mRNA (פייזר ומודרנה), ואמר שהוא ייפתר בקרוב. "לשמחתי זה מאחורינו, ומיום רביעי הקופות יקבלו ואזרחים יוכלו לקבל".

דבר היום
כל בוקר אצלך במייל

הרשמה

על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

תגיות:

Leave a Reply

Name *
Email *
Website