פרשת הסרסור בסוהרות בכלא גלבוע: האסיר הביטחוני, מפקד הכלא וקצין המודיעין יועמדו לדין

בית הסוהר גלבוע בצפון (צילום: REUTERS/Gil Eliyahu)

פרקליט המדינה עמית איסמן הודיע היום (שלישי) כי החליט לקבל את הערר שהוגש על סגירת התיק בפרשה שזכתה לכינוי "פרשת הסוהרות" וכי האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה יואשם באונס סוהרת ומעשים מגונים בשתי סוהרות נוספות. עוד הודיע כי יוגשו כתבי אישום בכפוף לשימוע כנגד מפקד כלא גלבוע וקצין המודיעין של הכלא בגין מרמה, הפרת אמונים ואי מילוי תפקידם.

בהודעה נמסר על העמדתם לדין בכפוף לשימוע של מפקד כלא גלבוע לשעבר, באסם קשקוש, וקצין המודיעין לשעבר של הכלא, ראני באשה, בגין עבירות של מרמה והפרת אמונים ואי-מילוי חובה רשמית. בהחלטה נכתב כי "מחומר הראיות עולה, כי למרות שקשקוש ובאשה קיבלו מידע מבוסס בדבר מעשים מיניים אסורים של האסיר עטאללה כלפי סוהרות במתקן הכלא, הם נמנעו מדיווח על אותם מעשים ולא עשו דבר כדי למנוע פגיעות מיניות נוספות בסוהרות".

בנוסף לכך, ועל בסיס החומרים שנאספו במסגרת החקירה שחודשה, החליט פרקליט המדינה על העמדתו לדין, בכפוף לשימוע, של האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה, בגין עבירות אינוס ומעשים מגונים בסוהרת א’, שהיתה אז בשירות חובה, ובעבירות של מעשים מגונים בשתי סוהרות נוספות.

בהחלטת הפרקליט נכתב: "כזכור, בנובמבר 2017, בעקבות תלונה שהגישה סוהרת בכלא גלבוע, פתחה משטרת ישראל בחקירה נגד עטאללה, בחשד לביצוע מעשים מגונים בה ובשתי סוהרות נוספות, בין השנים 2017-2016. בתום החקירה הגישה הפרקליטות לבימ"ש השלום בנצרת כתב אישום נגד עטאללה בגין ביצוע עבירות מין בשלוש הסוהרות. התיק עודנו מתנהל בביהמ"ש.

"מחומר הראיות עולה, כי למרות שקשקוש ובאשה קיבלו מידע מבוסס בדבר מעשים מיניים אסורים של האסיר עטאללה כלפי סוהרות במתקן הכלא, הם נמנעו מדיווח על אותם מעשים, תוך הפרת חובה המעוגנת במקורות חובה שונים שבדין, ולא עשו דבר כדי למנוע פגיעות מיניות נוספות בסוהרות. בכל הנוגע לבאשה, הראיות לימדו כי על אף ששמע שעטאללה פגע מינית בשתי סוהרות לפחות, לא רק שנמנע מדיווח אלא שהחליט להציב סוהרת מסוימת באגף של עטאללה, לפי דרישת האסיר, אגב יצירת סיכון לפגיעה מינית בסוהרת במהלך משמרתה.

"באשר לניסים פיניש, קמ"ן הכלא בתקופה שקדמה לבאשה ושפרש משירותו בשב"ס בעקבות הפרשה, החליט פרקליט המדינה, מבלי להקל ראש בחשדות נגדו, לאמץ את עמדת כלל הגורמים לפיה אין סיכוי סביר להרשעתו, משום שקיים קושי ראייתי להוכיח את תוכנם המדויק של הדיווחים שהעבירה אליו הסוהרת ב’ לגבי מעשיו של עטאללה. עם זאת, הוחלט לשנות את עילת הגניזה בעניינו. אשר לאחמד קטימה, שהיה מפקד משמרת בכלא, החליט פרקליט המדינה לאמץ את עמדת כלל הגורמים להותיר את החלטת הגניזה על כנה".

עו"ד קרן ברק אשר מייצגת את הסוהרות בפרשת כלא גלבוע: "לאחר מאבק קשה של מספר שנים מול מערכת אכיפת החוק אשר  עשו הכול על מנת לסגור ולטייח  את בפרשה. עלה בידי להשיג את כל המטרות שהצבתי לעצמי ברגע שקיבלתי את התיק ובראש ובראשונה להביא צדק לאותן סוהרות שגורמי אכיפת החוק עשו הכול על מנת לטייח את הסיפור בעניינם".

"אני מברכת את הפרקליטות על ההבנה שגם סגל הפיקוד בכלא גלבוע היה שותף למקרה תוך שהוא מפקיר ומסרסר בסוהרות. יחד עם זאת יש מספר קצינים אשר הצליחו לחמוק ולא אשקוט ואמשיך להילחם על מנת שהפרקליטות תעמיד גם אותם לדין. אני קוראת למקבלי ההחלטות הגיעה העת להקים וועדת חקירה ממלכתית בעניין הסוהרות".

מנכ"לית שדולת הנשים הדס דניאלי ילין: "אחרי שש שנים הצדק יוצא לאור. הנפגעות בפרשת הסוהרות מתחילות לזכות בדין צדק: מפקד כלא גלבוע לשעבר, באסם קשקוש, וקצין המודיעין של הכלא לשעבר, ראני באשה יועמדו לדין בגין עבירות של מרמה והפרת אמונים ואי-מילוי חובה רשמית. האסיר הבטחוני מחמוד עטאללה יועמד לדין בגין עבירות אינוס ומעשים מגונים.

"הסוהרות, שהיו בשירותן הסדיר, הפגינו אומץ רב לאורך כל הדרך כשעמדו על דרישתן למצות את ההליכים גם מול האסיר הבטחוני וגם מול סגל הפיקוד שהשתמש בהן לצרכיו. אנו מחזקות את הסוהרות האמיצות ואת פרקליט המדינה על החלטה זו- החלטה שמציבה קו אדום ברור: הפגיעה בנשים אסורה! אנחנו מקוות שהסוהרות ימצאו נחמה בהחלטה זו ותהליך הריפוי בו הן מצויות ימשיך".

מעו"ד אייל בסרגליק המייצג את קצין המודיעין באשא: "עד כה אף גורם לא פנה אלינו בהודעה כפי שהוצאה לתקשורת. כך או כך מלכתחילה לא היה מקום לחקור בשנית את קצין המודיעין באשא, ובוודאי לא להגיש נגדו כתב אישום בכפוף לשימוע. בפרט הדברים נכונים כאשר התיק בעבר נסגר והוא נחקר בעיקר על כיצד הגיע פלייסטיישן לעטאללה ולא על שום דבר חדש. אנחנו נדרוש את החומרים שעד כה לא קיבלנו בשל החקירה ונפריך את הטענות כלפי מרשנו וצדקתו וחפותו תוכח".

דבר היום
כל בוקר אצלך במייל

הרשמה

על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

תגיות:

Leave a Reply

Name *
Email *
Website