צונאמי קטלני באינדונזיה: 168 הרוגים ו-745 פצועים

לפחות 168 בני אדם נהרגו, 745 נוספים נפצעו, ולפחות 30 עדיין נעדרים מגלי צונאמי שהיכו בחופים באזור מצר סוּנדה שבאינדונזיה, כך מסרו הבוקר (ראשון) הרשויות שם. לפי הסוכנות המטאורולוגית והגאופיזית של אינדונזיה, הגורם לצונאמי הוא ככל הנראה פעילות וולקנית באי הגעשי קרקטואה.

בתמונות וסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות מתועדת הופעה של להת פופ בשם "Seventeen" בפני עובדים של חברה מקומית לייצור חשמל על חוף ים, כאשר בתחילת השיר השני הגלים היכו בבמה והעיפו את חברי הלהקה לעבר הקהל. בהודעה שפרסמה הלהקה נמסר כי נגן הבאס ומנהל המופע נמצאו מתים, וכי שלושת החברים האחרים ואישתו של אחד מהם, עדיין נעדרים.

Terrifying video, believed to be the moment the tsunami struck pic.twitter.com/xb3WIaR8JN

— David Lipson (@davidlipson) December 23, 2018

נשיא אינדונזיה ג’וקו וידודו הביע את תנחומיו לנפגעים ומסר כי הורה לרשויות הממשלה להגיב לאסון במהירות. "תנחומיי הכנים ביותר לקורבנות" אמר, "אני מקווה שלאלו ששרדו יש סבלנות".

לפי הודעת הסוכנות הגאופיזית, הר הגעש אנאק קרקטאו (באינדונזית: "הילד של קרקטואה"), במצר סונדה המחבר בין האוקיינוס ההודי וים ג’אווה, התפרץ כ-24 דקות לפני הצונאמי.

הר הגעש, המתנשא לגובה 350 מטרים וניצב כ-200 ק"מ דרום מערבית לבירה ג’קרטה, מתפרץ כבר מאז חודש יוני. ביולי הרחיבו הרשויות את האזור האסור למרחק של שני קילומטרים מלוע ההר.

גגאר פאראסייטה, אחד מהמייסדים את המרכז לחקר הצונאמי במדינה, אמר לסוכנות הידיעות איי.פי כי קיימת סבירות גבוהה שגלי הענק נוצרו בעקבות בעקבות קריסת צד – התנתקות של חלק גדול משיפולי הר הגעש. לדבריו, התפרצות געשית עשויה לעורר מפולת על פני הקרקע ומתחת לקו המים, שתי תופעות שיכולות לגרום לצונאמי.

"למעשה, הצונאמי לא היה גדול כל כך, הגלים היו בגובה מטר אחד בלבד" טען פאראסייטה, שעוקב מקרוב אחרי הפעילות הגעשית בקרקטואה, "הבעיה היא שאנשים נוטים לבנות תמיד קרוב לקו המים".

בספטמבר האחרון נהרגו יותר מ-2,500 בני אדם ברעידת אדמה וצונאמי שהיכו באינדונזיה. הצונאמי אתמול עורר זיכרונות קשים מרעידת האדמה הקשה שהיכתה באזור ב-26 בדצמבר 2004. אותה רעידה גרמה לצונאמי אדיר ממדים ליד איי סומטרה שבמערב אינדונזיה, שהביא למותם של יותר מ-230 אלף בני אדם ב-12 מדינות.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website