קמפיין הבחירות של הליכוד מציג לראווה את הגירעון האמפתי של ראש הממשלה

סרטון תעמולה שפירסמה אתמול הליכוד חוזר על המסר שהפיצה המפלגה, בתחילת השבוע, נגד יו"ר "כחול לבן" בני גנץ, על השתתפותו בקונצרט לשלום שהתקיים בקיבוץ כפר עזה שנה לאחר מלחמת צוק איתן. בהודעת הליכוד מתחילת השבוע תואר גנץ כמי שהשתתף ב"טקס זיכרון לאלף מחבלי החמאס שנהרגו בצוק איתן", שקר גס שנחשף במהירות בתקשורת. חשיפת השקר נעשתה כחלק מגל בדיקת עובדות ששוטף את התקשורת, והגיע לשיא בתיאור מדוקדק של שלל השקרים שהפיץ ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו האחרון על תיקיו הפליליים.

נתניהו כנראה חושש מאובדן מוחלט של אמינותו, ולכן הסרטון החדש מאמץ קו דמגוגי וחמקמק יותר מבחינה עובדתית. הקונצרט מתואר בו כ"טקס זיכרון לקורבנות ישראלים ופלסטינים של צוק איתן, ביניהם אלף מחבלים של החמאס", ומסתיים בקביעה שהשתתפות גנץ בו היא מעשה "בלתי נתפס". על פניו, תיאור האירוע נכון הפעם עובדתית – בפרסומים על הקונצרט לא נעשתה הבחנה בין מחבלי חמאס לבין האזרחים העזתים שנהרגו בצוק איתן.

גנץ ונתניהו (תומר ניוברג / יונתן זינדל / פלאש90)

אלא שברור שהשתתפות גנץ נבעה מתמיכתו במסרים של שלום ופיוס, ומהבנתו את החשיבות שבהבעת אמפתיה. אפילו אנשי השמאל הקיצוניים ביותר בישראל לא היו מעלים בדעתם לקיים אירוע לזכר מחבלי החמאס, פושעי מלחמה המשגרים רקטות על אוכלוסיה אזרחית ושותפים בדיכוי של בני עמם. גם אם ביקום מקביל היה מתקיים איכשהו אירוע כזה, מובן מאליו שגנץ לא היה נוכח בו.

תיאור ההשתתפות של גנץ בקונצרט השלום כמעשה "בלתי נתפס" עמום במתכוון. לא ברור אם הדבר הבלתי נתפס הוא ההשתתפות לכאורה באירוע לזכר מחבלי חמאס, או עצם ההשתתפות באירוע שלום יהודי-פלסטיני. העמימות הזאת מאפשרת לליכוד גם להיצמד לכאורה לעובדות וגם להשחיר את גנץ.

ברובד העמוק חושף סרטון הליכוד את אחד המאפיינים ההרסניים ביותר של נתניהו ושותפיו בשנים האחרונות: ניכור מוחלט לרעיון שאמפתיה וחמלה הן תכונות יסוד שכל אדם הגון חייב לאמץ, קל וחומר מנהיגים שבכוחם לגזור גורלות של מיליוני בני אדם. בשביל נתניהו, אמפתיה וחמלה הם לא יותר מכלי עבודה אינסטרומנטליים, השמורים למי שיחס כזה אליו מתגמל פוליטית: חיילים, מתנחלים, משפחות חללים ופצועי פיגועים.

ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו והרמטכ״ל רא״ל גדי איזנקוט בהערכת מצב ביטחונית בפיקוד הצפון (קרדיט: קובי גדעון/ לע״מ)

בני אדם אחרים נמצאים מחוץ לטווח המחשבה של ראש הממשלה, המרוכז קודם כל ומעל לכל בטובתו האישית. לא במקרה הוא היסה את אורנה פרץ בגסות כאשר הפריעה לו לפאר את עצמו, כדי לשאול על חדר המיון הקדמי בקריית שמונה. זאת ברירת המחדל שלו: עיסוק אובססיבי בעצמו, על חשבון הקשבה ורגישות לאחר.

יחס דומה, גם אם סמוי יותר מהעין, מפגין נתניהו לכל אורך שנותיו בהנהגה כלפי אוכלוסיות רבות. הוא מעולם לא נתן סיבה לחשוב שחמלה ורגישות מנחים אותו ביחס לקשישים עניים, מוגבלי ההוצאה לפועל, הפלסטינים בשטחים הכבושים, משתכרי שכר מינימום, עובדי קבלן, או הנהגים הנשחקים בפקקים. מתי שמעתם אותו מכריז על כינוס דיון חירום בשל דאגתו וכאבו על הסבל שחווים ילדים בסיכון או נשים נפגעות אלימות? הוא איש של כלכלת מאקרו וביטחון. עזבו אותו מאנשים.

ערלות הלב, היפוכן של החמלה והאמפתיה, היא רק מאפיין אחד שלו. מאפיין אחר הוא הקלות שבה הוא עושה שימוש בהפצת עוינות ושנאה משיקולים קרים ונטולי מוסר. כך הוא נהג כאשר נתן יד לקמפיין השטנה המרושע נגד מבקשי המקלט, ככלי לציפוף שורות המחנה הלאומני ולהסחת תשומת הלב מהבעיות האמיתיות, כך הוא נוהג כאשר הוא מסית נגד ערביי ישראל, וכך הוא נוהג גם בחלק נכבד מהעם, שעמדותיו מהמרכז ושמאלה.

סרטון התעמולה של מפלגת הליכוד נגד גנץ (צילום מסך)

על היעדר האמפתיה והחמלה נוספות תכונותיו של נתניהו כאדם חסר בושה ובעל מצפון מנוון. גילויי הקמצנות הקיצוניים, שהיו מביכים כל אדם סביר, והפרסומים על נהנתנות ושחיתות חמורה, אינם גורמים לו בושה, חרטה ואפילו לא הורדת פרופיל. גם לא העובדה שרבים בישראל ובעולם חושבים שהוא שקרן חסר תקנה. איזה מן בן אדם הוא? כאשר מזינים את כל המאפיינים האלה יחד לשורת החיפוש של גוגל, קופצת בראש העמוד תוצאת חיפוש מעוררת מחשבה: הערך "פסיכופתיה" בוויקיפדיה.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website