קנס בסך כחמישה מיליון שקלים הוטל על חברת ‘הלפ פיסי’ בגין תרמית של קשישים

קנס גבוה בסך 5,139,200 שקלים הוטל על ידי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן על חברת ‘הלפ פיסי’ (HELP PC) העוסקת בשיווק טלפוני לצרכנים, ביניהם קשישים. על פי הרשות הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן החברה נקטה בתהליך השיווק והמכירה בפעולות של הטעיה ובהשפעה בלתי הוגנת כלפי הצרכנים ביניהם קשישים. בעקבות הפעולות הודיעה הרשות למנכ"ל החברה על כוונתה להטיל עליה קנס כספי בסך 5,139,200 שקלים.

הטלת העיצום הינה חלק מהמאבק הכולל שמנהלת הרשות כנגד חברות הטלמרקטינג המטעות בעיקר אוכלוסיות מוחלשות וביניהן קשישים. גובה הסכום מדגיש את חומרת המעשים שנעשו על ידי החברה. עם זאת, מכיוון שלחברה אין הפרות קודמות הופחת העיצום הכספי ב-20% בהתאם לתקנות הגנת הצרכן (במקור הסכום היה 6,424,000 שקלים).

החקירה החלה בעקבות עבודת מודיעין ותלונות רבות שהתקבלו מצרכנים. החקירה העלתה כי חברת הלפ פיסי עוסקת בשיווק ומכירה של מגוון מוצרי ושירותי מחשב באמצעות הטלפון (טלמרקטינג) ובאמצעות הגעה לבתיהם של הצרכנים. על פי ממצאי החקירה, נציגי החברה יצרו קשר טלפוני עם הצרכנים באמצעות שיחות טלפון יזומות (טלמרקטינג) על מנת לבצע עסקת מכר. קהל היעד של החברה היה ברובו אנשים קשישים שאינם מתמצאים בתחום המחשבים, בציוד למחשב ובתוכנות מחשב.

עוד על פי הממצאים, שיחות המכירה התבססו על הצגת מצגי שווא מטעים ומגוונים, והכל על מנת להיקשר עם הצרכנים בעסקה. נציגי החברה מסרו לצרכנים כי עליהם לרכוש מוצרים שונים למחשבם, אשר נדרשים לשם הפעלת המחשב באופן תקין ו/או על מנת להגן על מחשבם ו/או על הנתונים בו, תוך כדי הצגת מצג שווא לפיו במחשבם התגלתה נוזקה (וירוס) המסכנת אותו ואף את המחשבים הנוספים בביתם והיא עלולה לפגוע בפעילותם באופן מיידי. על כן, טענו הנציגים כי יש צורך מיידי בהתקנת תוכנות שונות לשם הגנה על המחשב, לצרכנים לא נותר אלא להיקשר בעסקה בהתבסס על המידע שקיבלו מנציגי המכירה.

עוד עלה מהחקירה כי בשיחת המכירה מסרו הנציגים לצרכן מחיר מסויים, ובפועל חוייב הצרכן במחיר גבוה יותר. לעיתים הציגו מצג לפיו עם הרכישה יקבלו הצרכנים מכשיר טאבלט במתנה, כאשר בפועל הצרכנים חוייבו בגינו ללא ידיעתם. בנוסף, הנציגים לא גילו לצרכנים כי מוצר מסויים שרכשו אינו חדש אלא נעשה בו שימוש כלשהו בעבר (מחודש) ומסרו כי תקופת האחריות לתוכנות ו/או לשירות שרכשו הצרכנים היא לתקופה של שלוש שנים, כאשר בפועל הייתה לתקופה קצרה יותר. לאחר ביצוע העסקה, שלחה החברה לצרכנים חשבונית, שכללה תנאי ביטול עסקה אשר מנוגדים לתנאים המוקנים להם בחוק. במקרים מסויימים, ביקשו הצרכנים לבטל את העסקאות השונות במסגרת המועדים הקבועים בחוק, אולם החברה לא נענתה לבקשתם. כמו כן, במהלך שיחות המכירה, לא מסרו הנציגים פרטים מהותיים אותם היה עליהם למסור בטרם מבוצעת עסקת המכר, ולעיתים מנעו נציגי החברה מן הצרכנים את האפשרות להתייעץ לגבי רכישת התוכנות שהוצעו להם, בטענה כי במידה והתוכנה לא תותקן באופן מיידי, מחשבם עלול להינזק ו/או לקרוס.

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי "הרשות ממשיכה להילחם בתופעה בה עוסקים עושים שימוש בפרקטיקות שונות כנגד אוכלוסיות מוחלשות ובניהם קשישים, שכל מטרתם ביצוע עסקאות תוך ניצול חולשתם של הצרכנים, ביצוע הטעיות, והפעלת השפעה בלתי הוגנת על הצרכנים. במקרה הזה החברה ניצלה גם את חוסר ההבנה של הצרכנים בתחום המחשבים. הטלת העיצום הינו צעד נוסף במלחמה של הרשות בתופעה זו."

Leave a Reply

Name *
Email *
Website