רק 72 אלף מתוך כ-530 אלף עצמאים בישראל נמצאו זכאים למענק מהמדינה

תאריך הגג שהציבה הממשלה להגשת תביעות המענק לעצמאיים שנפגעו בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, פג ביום חמישי (2.4) ולאחריו נמצאו יחסית מעט עצמאיים זכאים למענק הסיוע. 

בפירוט תנאי המענק, שפרסם משרד האוצר בשבוע שעבר, נטען כי המענק יעמוד על 65% מהכנסתו של העצמאי בשנת 2018, או עד ל-6,000 ש"ח. עסקים שנפתחו בשנת 2019 יקבלו מענק על בסיס הכנסותיהם בשנה זו. החל מהכנסה חודשית ממוצעת של 16,000 ש"ח סכום המענק יפחת בהדרגה עד לסך של 3,000 ש"ח.

לפי נתוני רשות המסים, לאחר בדיקת הזכאות וחישוב סכום המענק, מאז נפתחה האפשרות להגשת בקשות לקבלת מענק סיוע לעצמאיים ועד חצות אתמול (שבת), נמצאו רק כ-72,000 עצמאיים זכאים למענק מתוך כ-530 אלף עצמאים בישראל (על פי הערכת לשכת ארגוני העצמאיים בישראל). זאת לאחר שהמדינה הקצתה סכום כולל של כ-300 מיליון ש"ח בלבד מתוך 3 מליארד השקלים לתכנית הסיוע.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

לדברי רשות המסים, העצמאים יקבלו את הכסף לחשבונם במהלך הימים שני ושלישי, ותשלום ממוצע למענק לעצמאי עמד על 4,143 ש"ח. בינתיים ההגשה נמשכת, ונכון להבוקר (ראשון) נוספו רק עוד 8,000 זכאים, והמספר עומד כעת על כ-80,000 עצמאיים בלבד שנמצאו זכאים למענק.

בימים האחרונים נשמעה ביקורת מצד עצמאים רבים על כך שתנאי הזכאות למענק אינם מאפשרים להם לקבלו, ועל כך שהקריטריונים מסייעים רק לעשירים שבעצמאיים. בין היתר העלו עצמאים רבים את הטענה כי תנאי הזכאות למענק כלל אינם מתייחסים לנזק הישיר שנגרם ממשבר הקורונה, אלא לנתונים שאינם בהכרח רלוונטיים כמו הכנסות בשנת 2018 או הכנסות בן הזוג של העצמאי.ת, מה שבין השאר מפלה עסקים בהקמה או עצמאיים בעלי תזרימים נמוכים יותר.

הפגנת העצמאים מול הכנסת, בשל משבר הקורונה. 30 במרץ. (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

אורי בן-דב, עצמאי ובעל סטודיו ליוגה במרכז תל אביב, מסביר השבוע בעמוד הפייסבוק שלו, את המצב אליו נקלע "אני לא זכאי לסיוע כלל. הקמתי את העסק שלי ב-2018 ולכן לא הרווחתי בשנה הזו כסף. משום מה, זה קריטריון לקבלת המענק. מי שלא הרוויח לפחות 2000 שקלים בחודש ב-2018 לא מקבל כלום. אז מה אם הפסדתי אלפי שקלים בחודש האחרון ואז מה אם עוד אפסיד. אז מה אם אני עסק צעיר שרק גמר להחזיר את ההשקעה השנה, כלומר פגיע הרבה יותר כלכלית. אני מקבל אפס עגול".

בן-דב מתאר את המצב כסיוט מיוחד לעצמאיים. "בתוך הסיוט הזה שנכפה על כולנו, הסיוט של העצמאים הוא סיוט מיוחד, מדור ספציפי של גיהנום כלכלי", הוא מוסיף בפסקה האחרונה של מאמרו- "חלקו, לפחות, יכול היה להימנע. אני, כמו כל בעלי העסקים הקטנים הישראלים, חי בפחד גדול שהפרויקט של החיים שלי יישחק לאבק דק. זה יקרה לא בגלל המגיפה העולמית אלא לא מעט בגלל האדישות, חוסר התפקוד ואטימות הלב של הממסד הכלכלי"​.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website