רשת ‘קואופ’ תימכר ל’מחסני השוק’; רמי לוי משך הצעתו ברגע האחרון

"שיהיה למחסני השוק בהצלחה" אמר השופט אלכסנדר רון, והכריז על מכירת רשת קואופ לרשת מחסני השוק. לאחר דיון דרמטי שהתקיים היום (שלישי) בבית המשפט המחוזי בירושלים, הודיע איש העסקים רמי לוי כי הוא מושך את הצעתו ומוותר על רכישת רשת קואופ, זאת בזמן שהשופט אלכסנדר רון כותב את הכרעתו בנושא. לוי ויתר על הצעתו לרכוש את הרשת לאחר שהנאמנים והעובדים המליצו שניהם על מכירת הרשת למחסני השוק, שהגיעו להסכם קיבוצי עם העובדים. זאת על אף העובדה שהצעתה של רשת מחסני השוק נמוכה ב-28 מיליון שקל מזו של לוי. כך, בתמורה ל-148 מיליון שקלים ירכוש שלום נעמן, בעלי מחסני השוק את הרשת.

"העובדים זכו לניצחון ולבית חם חדש ברשת מחסני השוק" אמר ראש חטיבת המסחר בהסתדרות המעו"ף ראובן פרי, שמלווה את המאבק מטעם ההסתדרות. "מדובר בניצחון לוועד העובדים של הרשת." בשבועות האחרונים איימה ההסתדרות להשבית את הרשת במידה והמתחרים לא יחתמו על הסכם קיבוצי כתנאי לרכישת הרשת. בדומה לעמדת הנאמנים, עמדת ההסתדרות הייתה שעל הרשת להימכר כמקשה אחת, תוך שמירה על תנאי העבודה הקיימים וחתימה על הסכם קיבוצי. לפני שבוע הגיעו נציגי מחסני השוק להסכם עם העובדים, וחתמו על הסכם, דבר שהעלה את מעמדם במירוץ לרכישה, על אף העובדה שהצעתם הכספית הייתה נמוכה יותר.

לעומת מחסני השוק, רשת רמי לוי לא הגיעה להסכם עם העובדים. לטענת הוועד, התנהלו נציגי רמי לוי בצורה ש"שוברת את האמון" – ביטלו מפגשים ברגע האחרון, לא הגיעו למפגשים קבועים ופוצצו שיחות משא ומתן. השופט רון אמר בדיון כי ניכרת מידה גבוהה של אי-אמון בין הצדדים, וכי ככל הנראה לוי העריך שהשופט יעניק את זכות הרכישה למתחריו. בהפסקה שניתנה על ידי השופט רון במטרה לנסות ולהגיע להסכם בין העובדים ללוי, אמרו נציגיו של האחרון כי הרשת "לא צריכה את אמון העובדים". אחת מעובדות הרשת שישבה בדיון צעקה לעבר נציגי רמי לוי: "מה הוא חושב, שהוא קונה עבדים?".

נציגי רמי לוי טוענים כי ניסו להגיע להסכם עם העובדים לאורך השבועות האחרונים, ונתקלו בקשיים מולם. עם זאת, הרשת הגישה רק טיוטה אחת להסכם, בו נכללו סעיפים שלטענת הוועד לא ניתן היה מלכתחילה לחתום עליהם. אחד מסעיפים אלו מאפשר לרמי לוי לפטר עובדים לפי שיקול דעתו וללא התייעצות עם הוועד. לטענת הוועד מדובר במשיכת זמן מצד לוי, בניסיון לזכות ברשת ללא חתימה על הסכם.

בתחילת הדיון ניסו נציגי רמי לוי לטעון שהרשת זקוקה לעוד מספר ימים כדי להגיע להסכם עם העובדים. עם זאת, לאחר שהניסיון להגיע להתקדמות בדיון במהלך ההפסקה נכשל, והעובדים והנאמנים המליצו שלא להאריך את המו"מ, החליט השופט כי זהות הרוכש תוחלט היום. לאחר מכן שינו נציגי רמי לוי את עמדתם, וטענו כי יהיו מוכנים לחתום על טיוטת ההסכם שהציגו העובדים למחסני השוק בעתיד, בתנאי שיוכנס סעיף נוסף תוך משא ומתן שיסגר בימים הקרובים ולאחר שיקבלו את הרשות לרכוש את הרשת. במהלך הדיון עלה שהסעיף אותו דרשו נציגי רמי לוי כבר קיים בטיוטה, ולטענת העובדים מדובר בניסיון של לוי לזכות ברשת לפני החתימה על ההסכם, דבר שהיה מעניק לו עמדת כוח מול העובדים.

החשש של העובדים היה שבמידה שרמי לוי יזכה לפני החתימה על הסכם קיבוצי, הדבר יעודד את הרוכש שלא לחתום על ההסכם ולמעשה להוריד את תנאי העבודה של כאלף עובדי הרשת. תנאי העבודה של מרבית עובדי רשתות הקמעונאות הם קשים במיוחד, וההסכם הקיבוצי של עובדי רשת קואופ מבטיח שכר גבוה מהממוצע בענף, יחד עם הגנות נוספות.

על אף הצהרותיו הקודמות של לוי, שהודיע כי הוא לא מתכוון לחתום על הסכם בו שכר העובדים עומד על סכום גבוה בכ-10% מהנהוג בענף, הערכותיהם של חברי הוועד הן כי מה שמנע את חתימת ההסכם היה דווקא היותו הסכם קיבוצי. לטענת העובדים, מדובר בניסיון למנוע את קיומו של התאגדות עובדים ברשת. בשתי הרשתות לא קיים ארגון עובדים נכון להיום, והחתימה על הסכם קיבוצי תהיה למעשה "הכנסה" של עבודה מאורגנת לרשת. נזכיר כי רמי לוי ידוע בהיסטוריית ההתעמרות בעובדים, ואף ניסה לפני כחודש להגיע להסכם עם עובדי קואופ לפיו יקבלו את תנאי העבודה שהם דורשים, אך בתמורה יתחייבו שלא לקיים קשר עם ההסתדרות.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website