שביתת הענק ברכבות בבריטניה: “חברות הרכבות מעדיפות רווח על בטיחות”

עובדי הרכבת בבריטניה בשביתה (צילום מתוך רשתות חברתיות לפי סעיף 27א’ לחוק זכויות יוצרים)

פעילות הרכבות ברחבי בריטניה הושבתה בפעם השנייה בשבוע אתמול (שבת) על ידי ארגון נהגי הרכבות, כחלק מעיצומים הנמשכים כבר קרוב לחודשיים, במה שנראה כאחת השביתות הגדולות בהיסטוריה הבריטית. על אף ששכר הנהגים גבוה יחסית, הארגון דורש העלאות שכר שיהלמו את עליות המחירים התלולות בממלכה. "רוב נהגי הרכבות לא קיבלו העלאה בשכר מאז 2019. אינפלציה בשיעור של מעל 10% אומרת שבפועל, הנהגים הללו סובלים משחיקת שכרם בשנים האחרונות", נכתב בהודעת האיגוד.

שביתת נהגי הרכבות מצטרפת לשביתה שקיימו ביום רביעי ארגון עובדי הרכבות, אל השביתות התלוו הפגנות ומחאות בכל רחבי האי הבריטי. "בזמן המגיפה ציפו מאיתנו לעבוד ועבדנו, סיכנו את עצמנו ואת המשפחות שלנו. אני מכיר שלושה עובדים שבעקבות הדבקה בעבודה, קרוביהם נדבקו ונפטרו", אמר ל’דבר’ וואלי, עובד רכבת שהפגין בתחנת ליברפול סטריט בלונדון. "מה אנחנו מקבלים בתמורה? מחיאות כפיים? אומרים לנו: אתם עובדים חיוניים, כל הכבוד. אבל מה לגבי הביטחון התעסקותי והתנאים שלנו? למה לתגמל את המנהלים במקום את מי שעבד קשה והסתכן?"

בנוסף להעלאת שכר, הארגונים דורשים את ביטול הקיצוץ בכוח האדם וההרעה בתנאי העבודה. שני הארגונים הכריזו על שביתות המשך במהלך אוגוסט אם לא תושג התקדמות משמעותית במשא ומתן. מיק וואלן, מזכ"ל ארגון נהגי הרכבות, אמר: "שביתות הן תמיד המוצא האחרון, אנחנו לא רוצים לפגוע בנוסעים, המשפחות והחברים שלנו משתמשים בתחבורה הציבורית גם. אבל אנחנו נדחקנו לפינה הזאת ע"י החברות, שלטענתן פועלות על פי הנחיות הממשלה"

שניים מעובדי הרכבת בבריטניה במהלך שביתה (צילום: גל רקובר)

"מבינים שצריכים לעשות שינויים, אבל בהידברות"

עובדי הרכבות טוענים שהרכבות רוצות לקצץ בכוח האדם על חשבון בטיחות העובדים והנוסעים: "חברות הרכבות מעדיפות רווח על בטיחות הנוסעים והעובדים". אומר טום, שעובד כבר יותר מעשור בבדיקה ותחזוקה של מסילות הרכבת בתחנת יוסטון. "החברות רוצות לקצץ גם בתחזוקה וגם בבדיקה של מסילות הרכבת, אנחנו נהיה במצב שרכבות נוסעות על מסילות לא בטוחות ואף אחד לא יודע מזה."

חברות הרכבות טוענות שהקיצוץ בכוח האדם יתבצע ע"י עזיבה מרצון, ללא פיטורים, אך עובדי הרכבות מספרים סיפור אחר. "אם העזיבה היא מרצון, אז למה אנחנו שובתים נגדה בתמיכה של 90% מחברי הארגון בקלפי? החברות מראות לנו את הדרך החוצה, פוגעים בתנאים, מוסיפים שעות וסופי שבוע ללא תגמול נוסף, מקטינים את אורך ותדירות המנוחה ומקפיאים את השכר. ואחרי כל זה, אומרים עזיבה מרצון", אומר מייק, עובד בצוות הנסיעה ברכבת שהפגין בתחנת יוסטון בלונדון על מדיניות הממשלה.

העובדים כועסים על הממשלה, שלטענתם מובילה מדיניות צנע שתחרב את שירותי הרכבות במדינה. אומר מייק, "הממשלה רק רוצה לקצץ ולקצץ, מה שמעניין אותה זה רק הרווחים. אם הממשלה תצליח, הבטיחות והשירות ברכבות הולכים להיפגע מאוד"

אבל הרווחים לא הולכים לממשלה, אלא לחברות הרכבות. 

"נכון, אבל זאת ממשלה שמודאגת יותר מממצב בעלי המניות והבכירים ברכבות מאשר הנוסעים והעובדים. הממשלה מנחה את חברות הרכבות לקו נוקשה, כדי שתוכל לקיים את מדיניות הקיצוצים שלה".

יש לציין בהקשר זה, שהחברות שהגיעו להסכם העלאת שכר עם עובדיהן, הרכבת התחתית בלונדון וחברת מרסירייל שעובדת באזור ליברפול, הן חברות שלא מקבלות את הכנסותיהן מהממשלה, אלא מתאגידי תחבורה מקומיים.

העובדים מתוסכלים מתגובת הממשלה והסיקור התקשורתי. שר התחבורה גרנט שאפס טען שהשביתות מיותרות ובלתי מקובלות ושהארגונים מתנגדים ל-"מודרניזציה" הכרחית ברכבות. אך לדברי העובדים הם לא רוצים לשבות, אבל עומדים על הזכות שלהם להיות שותפים לדיון על עתיד הרכבות: "אנחנו מבינים שיש שינויים שצריך לעשות, אבל צריך לבצע את השינויים בהידברות והסכמה. וההסכמה הזאת צריכה להיות הוגנת גם לעובדים ולנוסעים, ולא רק לכיס של המנהלים ובעלי המניות".

עובדי הרכבת בבריטניה שובתים באחת התחנות (צילום מתוך רשתות חברתיות, בכפוף לסעיף 27א’ לחוק זכויות יוצרים)

כאמור, רוב נהגי ועובדי הרכבות לא זכו להעלאת שכר מאז 2019. השכר הממוצע לחברים באיגוד עובדי הרכבות, שרובם אינם נהגים, הוא 2,750 ליש"ט בחודש, בעוד השכר הממוצע לעובד במשרה מלאה בבריטניה הוא 3,180 ליש"ט בחודש.

בתוך כך, יש פערים גדולים בין התפקידים השונים ובין חברות הרכבות. עובדים במשרדי הכרטיסים מרוויחים פחות מהממוצע, בעוד עובדים במערכת הסימון מרוויחים יותר. הנהגים הם עובדי הרכבת שמשתכרים בשכר הגבוה ביותר, מלבד ההנהלה, עם שכר ממוצע של 4,920 ליש"ט בחודש, הכולל שעות נוספות ועבודה בסופי שבוע. שכר המנהלים הבכירים נע בין 8,300 ל-16,600 ליש"ט בחודש, כשמנהלים בדרג בינוני מרוויחים בין 4,580 ל-7,920. המנכ"לים והמנהלים הבכירים ביותר מרוויחים מאות אלפי ליש"ט בשנה. מנכ"ל נטוורק רייל, אנדרו היינס, מרוויח 588,000 ליש"ט בשנה.

"אם הלייבור לא מאמינים במאבק, במה הם כן?"

עמדת הממשלה בהנהגת המפלגה השמרנית בנוגע לשביתות ברורה, אולם אירוע מעניין נוסף שקרה על רקע השביתות קשור דווקא למפלגת האופוזיציה הגדולה בבריטניה, הלייבור, שנחשבה לאורך השנים למפלגה התומכת בארגוני עובדים, וחברי המפלגה נוהגים להגיע לתמוך בהפגנות ושביתות של ארגוני העובדים, ואכן חברי פרלמנט רבים הגיעו לתמוך בעובדי ונהגי הרכבות, אך שילמו על כך מחירים.

מנהיג המפלגה, קיר סטארמר, אסר על חברי קבינט הצללים, קבינט האופוזיציה המציג מדיניות אלטרנטיבית לממשלה, להגיע להפגנות. לאחר ששר הצללים לתחבורה סאם טארי, הפר הנחיה זאת, הגיע למחאות העובדים ואף התראיין בתקשורת, סטארמר פיטר אותו מקבינט הצללים. במפלגת הלייבור טענו שהפיטורים לא קשורים למאבק העובדים, אלא לאחריות הקולקטיבית של חברי הקבינט, אשר אמורים לאשר הופעות בתקשורת על פי המסרים של הנהגת המפלגה. לאחר פיטוריו, הגיב טארי ואמר שהוא "גאה לעמוד לצד עובדי הרכבות אל מול המתקפות האיומות מהממשלה השמרנית".

ארגוני העובדים הוציאו הודעות גינוי מקיר לקיר בעקבות הפיטורים וקראו למפלגת הלייבור לחזור לשורשיה. ארגוני העובדים היו גורם מרכזי בהקמת מפלגת הלייבור, ועד היום אחראים לחלק ניכר מתקציבה. מיק וואלן הגיב: "זה יוצא דופן שמנהיג הלייבור מפטר שר צללים על עמידתו עם עובדים, אשר בסה"כ מנסים להגין על מקום עבודתם, תנאי עבודתם, ושכרם. אם מפלגת הלייבור לא מאמינה בדברים האלו, אז במה כן?".

דבר היום
כל בוקר אצלך במייל

הרשמה

על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

Leave a Reply

Name *
Email *
Website