שילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה משתלם למעסיק, לעובד ולחברה

לפי נתוני הסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו בחודש החולף, שיעור האנשים בישראל להם יש מוגבלות תפקודית חמורה עומד על יותר משמונה מאות אלף איש. על אף שמדובר במספר רב מאוד של גברים ונשים נראה לעתים כי נושא חשוב זה אינו נמצא על סדר היום הציבורי והתקשורתי. יתרה מכך, לא מעט אנשים הפוגשים אדם עם מוגבלות מרימים גבה על עצם היותו אדם עובד ועוד יותר מתפלאים כאשר מדובר במשרה מלאה ותובענית. לאחר המפגשים הללו נותר רק לתהות מדוע אנשים מביעים את אותה פליאה? הרי האלטרנטיבה היא לשבת בבית ולחיות מקצבה כזו או אחרת.

חברי ועד סלקום עם שי רלר בכנס לשילוב עובדים עם מוגבלות במקומות עבודה

אחד ההסברים האפשריים לתופעה עגומה זו הוא שבישראל של 2019, אוכלוסיית בעלי הצרכים המיוחדים עדיין נחשבת בעיני רבים, למרבה הצער, כאוכלוסייה מטרידה ומוקצית. אדם עם מוגבלות הוא בדיוק כמו כל אדם אחר, רק אצלו קיים עוד אתגר אחד בולט. להוכיח קודם כל לעצמו ואז לחברה שהוא יכול להצליח בכל דבר שיתנו לו לבצע. כן, זה יכול להיות יותר מורכב ותובעני, אך המוטיבציה להוכיח כאמור היא גדולה מאוד.

בזכות המוגבלות, מפתחים אותם אנשים טכניקות להתמודד עם מצבים שלכאורה נראים פשוטים לאדם ללא מוגבלות. ובכלל, כאשר אתם מקבלים שירות מאדם כלשהו, האם אכפת לכם איך הוא נראה? מהו מצבו המשפחתי או הכלכלי? התשובה במקרה הנ"ל היא חד משמעית. אתם מעוניינים לקבל שירות יעיל ואדיב. וזהו.

ארגונים המפנימים את חשיבותה של הקהילה והסביבה כחלק בלתי נפרד מהארגון עצמו, יקצרו את ה"רווחים" לעשייתם בהמשך הדרך. למשל, לעובדים רבים קל יותר להזדהות ולהישאר נאמנים לארגון המקדם רעיונות חברתיים כמו זה.

כדי להתרומם מעל המשוכות הרבות שניצבות כיום בפני בעלי הצרכים המיוחדים בישראל יש צורך בשתי כנפיים: האחת, חקיקה מתקדמת יותר, והשנייה – שינוי תודעתי-חינוכי מקיף. במשך יותר מדי זמן מפקירה החברה והמדינה בישראל את בעלי הצרכים המיוחדים וחוסמת בפניהם את הדרך ואת האפשרות להיכנס בשעריה. המטרה של כולנו צריכה להיות שילוב של אנשים עם מוגבלויות בחברה. מעבר לצמיחה הכלכלית והכנסת אנשים נוספים לשוק העבודה, החברה שלנו תהפוך להיות בריאה, מכילה, שוויונית ומגוונת. חברה שתקבל את האחר ולא תפלה אותו. חברה נטולת סטיגמות ודעות קודמות היא החברה בה אנחנו רוצים וצריכים לחיות!

 הכותבים הם קרן אופק, יו"ר ועד עובדי פרטנר וגרשון הרטוב, מתכנת באגף מערכות מידע בפרטנר ולוקה בניוון שרירים (CMT).

Leave a Reply

Name *
Email *
Website