שירה השתפרה כמורה, לעדן חסר המפגש, דייויד חושש לתלמידים בסיכון | לקראת הלמידה מרחוק בסגר השני

סגירת מערכת החינוך לחודש החזירה את מוריי ישראל לשגרת החיים והעבודה של הסגר הראשון. אלא שהפעם הם מנוסים יותר, ויש להם ולמערכת שהם פועלים בתוכה מסקנות.

שירה גינוסר, מורה ורכזת שכבה בתיכון יגאל אלון חולון

איך היה לך ללמד בלמידה מרחוק עד כה?

שירה גינוסר. "שיפר אותי בתור מורה" (צילום: אלבום פרטי)

"באופן אישי היה לי מדהים. זה שיפר אותי בתור מורה כי נאלצתי ללמוד כלים שעוד לא למדתי, ולחשוב מחדש על חומר שאני כבר יודעת בעל פה. אבל ללא ספק, יש תלמידים שזה טוב עבורם ויש כאלו שרע".
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

מה התלמידים מקבלים מזה?

"בפעם ראשונה יצאנו מהמסגרת של רק בגרויות. זה דבר טוב שאנחנו מלמדים אותם להיות לומדים עצמאיים ולא רק לדעת את מה שצריך כדי לעבור בגרות. תלמידים שמתקשים ללמוד בכיתה מצליחים להתרכז בחדר שלהם כי יש שקט, במידה ויש כזה חדר. התגובות של התלמידים שלי היו טובות".

חולון היא עיר אדומה ויש הרבה מאוד תלמידים ומורים שכבר בבידוד וחולים, איך התמודדתם על זה עד עכשיו?

"עברנו ללמידה מרחוק כבר לפני כמה ימים. בינתיים אני קצת מתעייפת, כי לא פיתחנו עד הסוף את תמהיל המדויק.

"בסגר באביב התכוננו לבגרות והמערכת הייתה ממוקדת בבגרות. עד חמש שעות ביום. כרגע המערכת היא רגילה, רק מרחוק, ומתקשים לסכרן בין כל מערכות השעות של  התלמידים. להיות אחת עשרה שעות בזום זה בלתי אפשרי. גם לתלמידים החזקים ביותר זה קשה".

האתגר הוא קודם כל פדגוגי, לא טכנולוגי"

בבית ספר של גינוסר יש תשתיות איכותיות. כאשר התחיל עומס על שרתי האינטרנט, לדוגמה, העירייה התערבה והרחיבה את הרוחב פס באופן מיידי לאלפיי תלמידים ומסודות חינוך. במקביל, מורים רבים השתלמו במהלך הקיץ בהפעלת הכלים הדיגיטליים.

"הבעיה היא שהילדים לא כל כך מבינים במחשבים", אומרת גינוסר. "הם יודעים לשחק משחקי מחשב וזהו. מצד שני, הרבה מאד עבר לטלפון. אני מקבלת עבודות ברמה לא רעה שנעשו דרך הסמארטפון".

כל התלמידים מסוגלים לעשות את זה?

"האתגר באמת גדול הוא לגייס את התלמידים המתקשים ללמידה הזו. יש תלמידים שמורים צריכים לנסוע עד הבית לדפוק בדלת כדי התלמידים יקומו לבית ספר, בקורונה זה מאוד קשה.

"להושיב את עצמך בבית לעבוד, בלי מסגרת, זה אתגר מסוג חדש. האתגר הוא קודם כל פדגוגי, לא טכנולוגי".

מה החשש הכי גדול שלך מהשנה הקרובה?

"התלמידים הפסידו מחנות קיץ בצופים, טיול שנתי ומסע לפולין. אני מפחדת שהם ירגישו שזו שנה מפוספסת עבורם, הם צעירים וסוערים וכרגע הם סגורים בבתים שלהם, רבים עם ההורים ולא נפגשים אחד עם השנייה. יהיו לזה השלכות שנצטרך להתמודד איתן".

דייויד מאטיס, מורה בחטיבת ביניים בקרית אתא

איך היה לך ללמד בזום בחצי שנה האחרונה?

דייויד מאטיס. "בישראל 100 אלף תלמידים בבתים סיכוניים. זה באחריות המדינה" (צילום: אלבום פרטי)

"מצאתי את זה הרבה יותר מעייף משחשבתי. הישיבה בבית כל היום קשה כי אין את האווירה בבית ספר שתמריץ אותי. אני חושב שזה נכון גם לגבי התלמידים. מצד שני להתחיל את היום ב-9:30 בבית זו פריבלגיה שיש למעטים, אז קצת קשה להתלונן".

לרבים מהתלמידים של מאטיס אין מחשב נייד בבית לכן הם לומדים דרך הסמארטפון.

"קשה ללמוד דרכו ואי אפשר לשדר או להקרין שום דבר כי לא רואים" אומר מאטיס. "למדתי לקצר ולתמצת את השיעורים לחצי שעה. התלמידים לא מסוגלים להתרכז יותר מזה".

מה החשש הכי גדול שלך מהשנה הקרובה?

"החשש העיקרי שלי מסגר ארוך אינו חינוכי.

יש לי תלמידים שמגיעים מבתים שבהם יש חשש אמיתי לשלומם הנפשי"

"אפשר ללמוד בכל שלב בחיים ותמיד אפשר להשלים. אבל יש לי מספר לא מבוטל של תלמידים שמגיעים מבתים שבהם יש חשש אמיתי לשלומם הנפשי. בתים שבהם פוגשים אלימות מילולית ולעיתים אפילו מכות.

"בבית ספר יש מורה שרואה אותם ועכשיו נשאר להם רק הרחוב וזה מטריד אותי מאוד. בישראל יש מאה אלף תלמידים שנמצאים בבתים המוגדרים כסיכוניים. זה באחריות המדינה להגיד מה יקרה עכשיו עם הילדים האלו".

עדן טננבאום שטרן, מורה לאנגלית בית ספר חושן, ירושלים

איך היה לך ללמד בלמידה מרחוק בגל הראשון?

"הלמידה מרחוק בגל הראשון הייתה מאוד מורכבת. האם להתעקש על הזום? להקנות חומר חדש או רק לתרגל חומר קיים? איך עוקבים אחרי מילוי המטלות?".

עדן טננבאום שטרן. "האתגר הכי קשה הוא שאין יום לימודים" (צילום: אלבום פרטי)

"האתגר הכי קשה", אומרת טננבאום "הוא שאין צילצול ויום הלימודים נפרש על גבי כל היום זה הקשה מאוד עליי ועל השותפות שלי שלחלקן יש ילדים משלהן בבית".

עם הזמן, המורות בבית הספר למדו את תגובת התלמידים זה עוזר להם בלמידה מרחוק ואיך למקד חומר "ציון ימי הזיכרון בפלטפורמה דיגיטלית הייתה מאתגרת במיוחד".

איזה דבר חדש גילית דרך הלמידה מרחוק?

"היעדר ההפרעות בכיתה אפשר לחלק מהתלמידים להתקדם בלמידה באופן עצמאי, למרות שלחלק מהתלמידים יש הסחות דעות לא מועטות בבית. האח הקטן מפריע, אין מקום למידה מסודר, צריך לדאוג לאחים כי ההורים עובדים חיוניים ואין מוסדות חינוך".

בבית הספר יש למידה חברתית במפגש, שמאוד קשה לקיים מרחוק"

"לתלמידים ההסתגלות לטכנולוגיה באה יותר בקלות", מוסיפה טננבאום, אבל לקראת הסגר התקיימה הכשרה לכלל צוות בית ספר בו היא עובדת. בכל כיתה תרגלו המורים והתלמידים למידה מרחוק והתקיימו שיחות על נורמות נורמות התנהגות בלמידה מרחוק.

מה מעלה בך חשש בתקופה הקרובה?

"אני הכי חוששת מתלמידים שנעלמים מהרדאר, בין אם בסמוי או בגלוי.

"יש תלמידים שנעלמים לגמרי, לא עונים לא מתקשרים לא מגיבים, ויש תלמידים שייתכן שלא יהיה גלוי לנו מה עובר עליהם ומה קורה איתם.

"זה לא כמו מפגש בין כותלי בית הספר, שבו ניתן להרגיש את התלמידים ולראות באמת מה איתם. בבית הספר יש למידה חברתית וערכית  שמתקיימת במפגש, שמאוד קשה, כמעט בלתי אפשרי, לקיים מרחוק".

רמי הופנברג, סגן יו"ר איגוד מנהלי מחלקות החינוך

בשל מחסור של מעל 150 אלף מחשבים, ותשתיות אחרות, קבע משרד החינוך שבתי הספר יכולים לעבור ללמידה מרחוק או ללמד באופן חליפיים. אך המשרד לא הגדיר בידי מי הסמכות לקבל את ההחלטה באיזה אופן של למידה מרחוק לנקוט.

במידה ולא תתקיים למידה מרחוק מסודרת, ילמדו דרך עבודות שבודקים אותן. אין מצב שבית ספר לא יעשה כלום"

רמי הופנברג. "במציאות כולם רוצים לעשות כמה שיותר" (צילום: אלבום פרטי)

"ההחלטה על איך וכיצד תתקיים או לא הלמידה מרחוק היא אוטונומיה של המנהלים והמורים תחתיהם", אומר ל’דבר’ רמי הופנברג, סגן יו"ר איגוד מנהלי מחלקות החינוך. "יש פיקוח של הרשויות וגם של ההורים. במידה ולא תתקיים למידה מרחוק מסודרת, ילמדו דרך עבודות, מטלות ומשימות שבודקים אותן. אין מצב שבו בית ספר לא יעשה כלום".

על פי הופנברג, כבר מתחילת הקיץ בתי הספר ברשויות השונות מנסים ליצור מערכות גיבוי בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות  והמדינה כדי לחבר כמה שיותר תלמידים לתשתיות. "במציאות כולם רוצים לעשות כמה שיותר", אומר הופנברג.  "ברוב המקרים יש אמצעי קצה בבתים. הבעיה היא שאין מספיק. למשרד החינוך ייקח חודשים עד שיצליחו להגיע לפתרון, בינתיים בתי הספר משתדלים לתמרן עם השעות, הימים והציוד הזמין".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website