שנה וחצי לאחר שהתאגדו: הסכם קיבוצי ראשון ב”ביטוח חקלאי”

הסכם קיבוצי ראשון נחתם היום (רביעי) לעובדי חברת ביטוח חקלאי שהתאגדו לפני כשנה וחצי בהסתדרות. ההסכם החדש שנחתם ע"י יו"ר הסתדרות המעו"ף ומ"מ יו"ר האגף לאיגוד מקצועי ארנון בר-דוד, מנכ"ל חברת הביטוח "ביטוח חקלאי אגודה שיתופית" אלעד שלף, ויו"ר ועד עובדי החברה אורית שמש, יחול רטרואקטיבית מספטמבר 2017. הוא ישפר את תנאי עבודתם של כ-200 עובדי החברה, המצטרפים לשאר עובדי חברות הביטוח שחתמו על הסכמים קיבוציים בשנים האחרונות.

מאז התאגדות עובדי כלל ביטוח ב-2013, החלו תהליכי התארגנות בכמעט כל חברות הביטוח בישראל. לפני מספר שנים הוקמה בהסתדרות חטיבת עובדי חברות הביטוח ובתי השקעות, אשר מאגדת בתוכה כ-17 אלף עובדים בענף זה וחתמה הבוקר על ההסכם הקיבוצי התשיעי בתחום הביטוח. בין החברות שעובדיהן מאוגדים בהסתדרות: כלל, מגדל, הפניקס, מנורה מבטחים ביטוח, מנורה מבטחים פנסיה וגמל, שירביט, שלמה ו-AIG.

חברת "ביטוח חקלאי אגודה שיתופית מרכזית בע"מ" נוסדה בשנת 1937 ונמצאת בבעלות של 270 קיבוצים ומושבים שיתופיים. החברה עוסקת בענפי הביטוח האלמנטרי: כ-60% מהכנסותיה נובעים מביטוחי קיבוצים ומפעלים ועסקים הקשורים אליהם, וכ-40% מקורם בביטוחים במגזר הפרטי. משרדיה נמצאים בת"א.

ההסכם נחתם בבית ההסתדרות בת"א, בנוכחות נציגות העובדים: יו"ר הסתדרות המעו"ף ומ"מ יו"ר האגף לאיגוד מקצועי ארנון בר-דוד, ראש חטיבת עובדי חברות הביטוח ובתי השקעות מירי גרגיר, יו"ר ההסתדרות במרחב ת"א-יפו גרשון גלמן, מנכ"ל האגף להתאגדות עובדים בהסתדרות עמיחי סטינגר, בני כאהן מאגף כלכלה, עו"ד גיא רוטנברג מזכיר איגוד מקצועי במרחב ת"א, יו"ר ועד עובדי "ביטוח חקלאי" אורית שמש ועורכי הדין של הוועד כפיר זאב ושני מימון-מועדה. ומטעם הנהלת החברה: יו"ר הוועד המנהל דורון סט, מנכ"ל "ביטוח חקלאי" אלעד שלף, חברי צוות המו"מ מתן גרוס וצילה יפה, ועוה"ד של האגודה רונית יפה.

בין עיקרי ההסכם: העובדים יקבלו תוספת שכר לשנת 2017, שתשולם כמענק, בגובה של 3.4%. תוספת זו משקפת תיקוני שכר, כך שבעלי השכר הנמוך עם הוותק הגבוה יקבלו עדיפות במתן תוספת זו. שלוש הפעימות האחרות בתוספת השכר הינן בגובה של 2.9% בממוצע כל אחת, כאשר מחצית מתוספת זו הינה קבועה לכל עובדי החברה ומחציתה על פי שיקול הדעת של ההנהלה.

הסכם קיבוצי ראשון בחברת ביטוח חקלאי אגודה שיתופית (צילום: דוברות ההסתדרות)

עוד נקבע כי בהתאם לתוצאות האגודה, העובדים יהיו זכאים לבונוס: העובדים יקבלו לפחות 3,000 שקל בכל שנה וראשי הצוותים יקבלו לפחות 5,000 שקל בכל שנה. בנוסף, העובדים ייהנו ממענק חתימה בהתאם לוותק שלהם בחברה. עובדים שישלימו שנת עבודה יקבלו קרן השתלמות בגובה של 7.5%, על חשבון המעסיק.

כל העובדים יקבלו תוספת של יום אחד בימי המחלה ותשלום של 100% החל מהיום הראשון להיעדרות. כמו כן, עובדים קיימים יהיו זכאים לשישה ימי הצהרה. כל העובדים יקבלו תוספת של יום אחד בימי החופשה שלהם ושני ימי בחירה, וזאת לצד מועדים נוספים שבהם יינתנו ימי חופשה על חשבון החברה.

בהסכם נקבע עוד כי כל העובדים יקבלו תוספת של יום אחד בימי ההבראה, כאשר ערכו של יום הבראה משנת 2019 יעמוד על 450 שקל. עובדים שהינם הורים לילדים בגילאי 3-10, יקבלו תוספת קייטנות בסך 400 שקל לילד (מקסימום שלושה ילדים).

ע"פ ההסכם, החברה תממן את רוב עלות ביטוח הבריאות, ברובד הבסיסי. נקבע גם כי תקציב הרווחה לעובד יהיה כ-11 אלף שקל בשנה, ויכלול, בין היתר, שי לראש השנה ולפסח בעלות של 700 שקל נטו בכל חג ועלויות נסיעה לחו"ל.

ההסכם מסדיר את הביטחון התעסוקתי של העובדים, לרבות קבלת קביעות לאחר שלוש שנים לעובד חדש ושנתיים לעובד קיים. בנוסף, הוסדרו מהלכי קידום וניוד עובדים, כך שתינתן קדימות לעובדים בחברה בתהליכי איוש משרות. כמו כן, נקבעו מנגנונים משותפים להנהלה ולנציגות העובדים בכל הקשור לפיטורי עובדים.

יו"ר הסתדרות המעו"ף ומ"מ יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, ארנון בר-דוד, אמר: "בשנים האחרונות אנו רואים יותר ויותר עובדי חברות ביטוח אשר מבקשים לשפר את תנאי העסקתם ולהבטיח את יציבותם התעסוקתית, ומתאגדים בהסתדרות. לשם כך הוקמה לפני ארבע שנים, בהסתדרות המעו"ף, חטיבה ייעודית המטפלת בתחום זה ומובילה היום את חתימת ההסכם הקיבוצי התשיעי שלה בתחום הביטוח. אני מבקש להודות לכל הצדדים אשר נטלו חלק במו"מ חשוב זה לחתימת ההסכם ב"ביטוח חקלאי" – הסכם אשר יאפשר לעובדים, לנציגות העובדים ולהנהלת החברה לפעול יחד להצלחת החברה".

מנכ"ל חברת "ביטוח חקלאי אגודה שיתופית", אלעד שלף, מסר: "ביטוח חקלאי, כאגודה שיתופית, מאמינה בשותפות עם העובדים כערך מרכזי. המו"מ נוהל בדרך הייחודית לביטוח חקלאי, בשקיפות ובשותפות, מתוך הבנה ששביעות רצון העובדים והצלחת האגודה כרוכים אחד בשני".

ראש חטיבת עובדי חברות הביטוח ובתי השקעות, מירי גרגיר, מסרה: "עם סיומו של מו"מ אשר נוהל ע"י הצדדים באופן שיכול להוות דוגמה, אני רוצה לאחל לצדדים שימשיכו לעבוד בשיתוף פעולה פורה ומפרה. זו דוגמה שגם מו"מ להסכם קיבוצי ראשון ופורץ דרך יכול להתנהל בדרך של הקשבה, הבנה ושיתוף פעולה. ברכות לעובדים ולחברה".

יו"ר ההסתדרות במרחב ת"א-יפו, גרשון גלמן, מסר: "ההסכם ב"ביטוח חקלאי", שהתווסף לרשת ההסכמים שהשכילה ההסתדרות לארגן בשנים האחרונות בתחום חברות הביטוח, הינו הישג בלתי רגיל באחד הענפים הדומיננטיים והגדולים בישראל. אין ספק שמסירותם של העובדים, בראשות הוועד ובליווי מזכירי האיגוד המקצועי מירי גרגיר ועו"ד גיא רוטנברג ממרחב ת"א, אפשרה לסיים את ההסכם בהצלחה. נמשיך לעבוד ביחד עם הוועד על מנת להבטיח ביטחון תעסוקתי לעובדי החברה".

יו"ר ועד עובדי חברת "ביטוח חקלאי אגודה שיתופית", אורית שמש, אמרה: "ועד עובדי "ביטוח חקלאי" גאה ונרגש על ההסכם שהושג עם הנהלת האגודה, לאחר מו"מ ענייני ופורה. המו"מ נוהל ברוח טובה ומתוך רצון הדדי של הנהלת העובדים להסדיר את מערכת יחסי העבודה לרווחת האגודה ולקידומה. הוועד מודה לעובדים על תמיכתם בו, וכן להסתדרות ולעורכי הדין על תרומתם ועזרתם".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website