שני כבאים קרסו באפיסת כוחות במהלך אירוע שריפה אחרי ששמרו על התחנה בלילה

שני כבאים קרסו באפיסת כוחות במהלך אירוע שריפה בחיפה, ונזקקו לסיוע רפואי על רקע תשישות והתייבשות. האירוע התרחש שלשום (ב’) בשעות הבוקר בסיומה של משמרת בת 24 שעות. משמרת שבמהלכה נדרשו הכבאים לשמור על התחנה בהתאם להנחיות הנציב החדשות, במקום לנוח.

"אם הם היו מקבלים מנוחה כמו שצריך, הם היו מגיעים לאירוע הזה בצורה הרבה יותר טובה" אומר ל’דבר’ גורם בתחנת חיפה, שהעדיף שלא להזדהות מחשש שיבולע לו. "זה ברור שהקריסה של הכבאים הייתה תוצר של חוסר שינה. כבאי הוא לא סופרמן".

משמרת של 24 שעות: הקפצות, תרגולים, תדרוכים ועכשיו גם שמירות

המשמרת החלה ביום א’ בשעה 7:00. עד השעה 13:00 הספיק אחד מהם לקפוץ לארבעה אירועים שכללו בין היתר: ניסיון אובדני, כיבוי שריפה בשדה קוצים ופריצה לדירה של קשישה ערירית שלא הגיבה לשכנים. לקשישה שלום.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

בין אירוע לאירוע, כמו בכל משמרת, ביצעו הכבאים בדיקה יסודית של רכב הכיבוי, ושל מוכנות הציוד האישי והצוותי. בנוסף השתתפו הכבאים בלו"ז אימונים והכשרות, שנמשך לשעות אחר הצהרים וכלל אימון פיזי ולמידה עיונית של תחקירים וסיפורי מקרה.

בשעות הצהרים, נדרשו הכבאים לבצע שמירה בת כשלוש שעות. "זה זמן שפעם היינו יכולים לנוח בו. לא ממש לישון, אבל להירגע ולהוריד מעט דופק" אומר הכבאי ששוחח עם דבר. "צריך לזכור שבכל מקרה אנחנו בכוננות. מוכנים לקפוץ בתוך 60 שניות".

גם בשעות הלילה, נדרשו שני הכבאים לשמור בסבבים. "כל שעה או שעתיים מתקשרים ממרכז הבקרה לטלפון האישי של הכבאי שנמצא בשמירה. אין לזה שום תכלית חוץ מלבדוק שהוא ער, הרי הכבאים מוקפצים באמצעות סירנות, ותמיד יוצאים בזמן".

לדבריו, הכבאים מקפידים על השמירות כי אם השומר לא מתעורר מופעל עונש קולקטיבי אכזרי – אזעקה שנקראת ‘מכת אש’ – סירנה חריגה שנשמרת למקרים הקשים ביותר – למלחמה, או אסון ארצי רב נפגעים. היא מופעלת בכל תחנות חיפה ומעירה באחת, שתיים או שלוש לפנות בוקר 35 כבאים. כולם קופצים בחרדה ומוכנים לצאת מהתחנות בתוך 60 שניות.

במהלך הלילה, לאחר השמירה, יצאו הכבאים למשימת כיבוי שנמשכה כ-45 דקות, וחזרו לתחנה. לפנות בוקר הוזעקו לאירוע גדול של שריפה בבניין מגורים. במהלך הטיפול בשריפה הגיעו הכבאים למצב של תשישות שהצריכה התערבות רפואית.

הם יצאו לרחוב, הורידו קסדה ומסיכות, ואפשר היה לראות שמשהו לא בסדר

באירוע שריפה מסוג זה, נדרשים הכבאים למאמץ פיזי  כשהם לובשים מעיל תקיפה חסין אש, קסדה ומגפיים, מערכת נשימה השוקלת 12 קילוגרם וסוחבים ציוד כיבוי שיכול לשקול למעלה מ-30 קילוגרם.

כבאים מקבלים טיפול רפואי במהלך אירוע שריפה בחיפה (מתוך דף הפייסבוק של ארגון הכבאים)

"צריך להבים, כשאתה נכנס לבניין בוער, החום מטורף. זה ממיס את הקסדה וחורך את העור. חודר דרך המשקפיים" מתאר כבאי אחר שנכח באירוע. "עוד לפני שבכלל מתחילים להשפריץ מים על הלהבות – אתה רץ מעלה ומטה עשרות מדרגות ומאות מטרים, מביא כל פעם ציוד נוסף שנחוץ לחתירה למגע עם האש. מתקדמים על זרנוק שנגרר בכל חדר המדרגות, מושכים. הדירה עצמה מלאה עשן ולא ניתן לראות כלום. וכל הכבאים בסוף משמרת בלי שינה".

בשלב מסוים במהלך האירוע הם יצאו מהבניין. מערכת הנשימה של אחד מהם התריעה שבקרוב ייאזל לו החמצן. "הם יצאו לרחוב, הורידו קסדה ומסיכות, ואפשר היה לראות שמשהו לא בסדר. הם נראו באפיסת כוחות, הידיים שלהם רעדו.

"הם פשוט קרסו על הרצפה, וצוות מד"א שהיה באירוע התחיל לתחקר אותם והבין שהם סובלים מהתייבשות ומתשישות. בדקו לחץ דם וראו שהם סובלים מלחץ דם נמוך. נתנו להם עירוי וגם ניסו לשכנע אותם להתפנות, אבל הם סירבו. לכבאים יש חינוך כזה שקשה להם לעזוב אירוע".

"מדובר בשני חבר’ה בכושר. אף פעם לא ראיתי אותם ככה ואתה מבין שאפיסת כוחות כזו, יכולה הייתה לקרות לכל כבאי גם בתוך הדירה. זו המשמעות של ‘לסיים משמרת עם הלשון בחוץ’ כמו שאמר הנציב שלנו. זה מפחיד, וזה לא היה ככה לפני שהתחילו לפגוע בזמני המנוחה במשמרות."

Leave a Reply

Name *
Email *
Website