שר התקשורת יוצא נגד הדיסאינפורמציה סביב הביקורת על רשתות הסלולר בדור ה-5

משרד התקשורת הודיע היום (שלישי) על טיוטה של חקיקת משנה המתירה שימוש בגלים מילימטריים. תגובות הציבור להצעה ביטאו חרדה מרשתות הסלולר בדור החמישי, למרות שההיתר המוצע לא קשור לרשתות הסלולר. למרות שהמשרד הפיק דף עם מידע מפורט לגבי הדור החמישי (5G), בהצעה אין זכר למידע הזה.

רק אתמול הדגיש שר התקשורת, יועז הנדל, את מחויבותו ל"מהפכת ה-5G" בציוץ בטוויטר, תוך התחייבות ל"שקיפות" ו"להפיג את החששות של האזרחים המודאגים", לאור דיסאינפורמציה בנושא, כפי שהתבטאה בצילומי ההפגנה בתל אביב נגד הדור החמישי, אליה הגיב השר בציוץ.

מהפכת ה-5G תתממש, אני נכנס אליה בכל הכוח. ישראל תתקדם. יש הרבה מאוד דיסאינפורמציה. האחריות שלי היא לתת מענה בשקיפות ולהפיג את החששות של האזרחים המודאגים. https://t.co/L56XHMFWa8
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

— Yoaz Hendel יועז (@YoazHendel1) June 1, 2020

 

בפעם הקודמת שבה אישר המשרד את השימוש החופשי בטכנולוגיה הזו, התקבלו מהציבור 7,615 הערות, רובן המכריע מבטאות חרדה מהשפעות בריאותיות שליליות מרשתות הדור החמישי, בעקבות "מחטף" כביכול, בחסות הקורונה.

ההערות נבעו מדיסאינפורמציה כפולה – הן ביחס להשפעות רשתות הדור החמישי והן מהעובדה שההיתר לגלים מילימטריים בכלל לא קשור לרשתות סלולר כלל ארציות, אלא למטרה צנועה בהרבה – חיבור לקוחות שלא ניתן לסלול אליהם חיבור קווי במקטע הסופי בעזרת חיבור אלחוטי. ההבדלים בין שני היישומים הם עצומים. לדוגמא, פריסת גלים מילימטריים תהיה קטנה מאוד לעומת פריסת רשתות סלולר והשימוש בגלים מילימטריים לא מבוסס על קרבה של אדם לאלומת שידור של אנטנה, בשונה משימוש בטלפון סלולרי. בשונה מגלים מילימטריים, רשתות הדור החמישי המיועדות בישראל יעשו שימוש בתדרים נמוכים יחסית, דומים לתדרים של רשתות סלולר עד כה. גם השימוש המועט המיועד בגלים מילימטריים בתדרים גבוהים יותר, לא יתקרב בכלל לתדרים בעלי קרינה מייננת, סוג קרינה שמוכר כמסרטן.

אותו סיווג כמו מלפפונים חמוצים

רשתות הסלולר בישראל מופעלות בהתאם לעיקרון הזהירות המונעת, שמתיר שימוש בטכנולוגיה חדשה, תוך יצירת הגבלות על ערכי סף החשיפה לקרינה. אמנם, ארגון הבריאות העולמי מסמן את החשיפה לקרינה הבלתי מייננת כ’מסרטן אפשרי’, אך רוב מוחלט של המחקרים בנושא קרינה שכזו לא מצא שום השפעה בריאותית על בני אדם. סיווג זהה מוטל גם על מלפפונים חמוצים וקפה, שניהם בסיווג פחות חמור מצריכת בשר מעובד.

לפי דף המידע בארגון הבריאות העולמי, לא נמצא קשר ברור בין חשיפה לקרינה סלולרית להשפעה בריאותית וההנחיות המומלצות של הארגון הן להגבלת היקף החשיפה לקרינה, ולא מניעת חשיפה.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website