תאונה קטלנית הביאה 580 עובדי קבלן בפקיסטן להתאגד

תאונת עבודה קטלנית הביאה את עובדי הקבלן בחברת שירותי שדה הנפט הבינלאומית שלומברגר בפקיסטן להתאגד ולהיאבק על זכויותיהם.  במקום העבודה. העובדים רשמו הישג משמעותי כשהאיגוד שהקימו הוכר ונרשם על ידי הוועדה הלאומית ליחסי תעשייה במדינה.

שלומברגר היא החברה הגדולה בעולם בתחום הקידוח, הייצור והעיבוד של נפט. היא מעסיקה 103 אלף עובדים ביותר מ-120 מדינות. בפקיסטן מעסיקה שלומברגר כ-900, מתוכם כ-320 עובדים קבועים בלבד, ו-580 העובדים הם עובדי קבלן.

סמל איגוד עובדי הקבלן של שלומברגר בפקיסטן. (באדיבות Industriall)

רבים מעובדי הקבלן מועסקים בחברה למעלה מעשר שנים, אך מקבלים שכר נמוך יותר מהעובדים הקבועים ולא נהנים מיציבות תעסוקתית. בעבר, כשדרשו לקבל את המגיע להם, אוימו באי חידוש חוזה העסקתם.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

בפברואר השנה, נהרג עובד קבלן בשם אחמד נוואז חאן. למרות שהכירה בכך שחאן נהרג בזמן העבודה, סירבה ההנהלה להעניק למשפחתו את הפיצויים הנדרשים.

התנהלות החברה סביב מותו של עמיתם לעבודה, הניעה את עובדי הקבלן לפדרציית עובדי הנפט והגז הלאומית של פקיסטן (APOGEF), המסונף לאיגוד המקצועי העולמי אינדסטריאול (IndustriALL), על מנת שתסייע להם להתאגד.

הקשר לאיגוד מקצועי עולמי נתן גב לעובדים כוח רב יותר הודות לקשרים עם עובדים במקומות אחרים בעולם. אינדסטריאול קרא לשלומברגר לכבד את זכויות האיגוד החדש, לספק פיצוי הולם לעובדים, לעמוד בהוראות החוק המקומי ולהסדיר  את מעמדם של עובדי הקבלן.

מליק עבדול חאמד, מזכ"ל איגוד עובדי שלומברגר בפקיסטן, אמר: "נכון לעכשיו, כל חברי האיגוד שלנו הם עובדי קבלן, שמבקשים להיכנס למשא ומתן קיבוצי ולדיאלוג עם ההנהלה כדי לזכות בתנאי עבודה הוגנים והגונים".

הכורים בהודו דורשים בטיחות בעבודה

ארבעה כורים נהרגו בתאונה במכרה פתוח בהודו בתחילת חודש יוני. במאי, נהרגו במדינה 11 כורים, ורבים נוספים נפצעו. נתונים עגומים אלה הם חלק משגרת התאונות במכרות בהודו, עם 268 הרוגים, ו -748 פצועים קשה, בין 2016 ל-2019. כעת, יצאו האיגודים המקצועיים למאבק על אישור אמנת ארגון העבודה הבינלאומי בעניין בטיחות ובריאות במכרות על ידי הממשלה.

לטענת נאתולאל פנדי, נשיא פדרציית האיגודים המקצועיים ההודית, וס.ק זאמה, מסכ"ל הפדרציה הלאומית של עובדי המכרות בהודו, אובדן חיי האדם ותנאי בטיחות הירודים בענף הן תוצאה של מספר גורמים.

עובדי חילוץ במכרה פחם שהתמוטט בהודו. דצמבר 2018 (AP Photo/Sannio Siangshai)

בין היתר, הם מונים מחסור בכוח אדם, קביעת יעדי ייצור גבוהים מדי, מיצוי פחם לא מתוכנן, ומיקור חוץ שמוביל למעורבות של מספר גדול של עובדי קבלן לא מיומנים בחלקים קריטיים של תהליך הכרייה. לדבריהם, בשלוש השנים האחרונות נעשה שימוש מלא בתקציבי הבטיחות בענף, והכורים סובלים ממחסור מתמשך בציוד מגן.

השניים הוסיפו כי "ניסיונות הממשלה לאפשר כרייה מסחרית, והפרטה של החברה הלאומית להפקת פלדה, עלולים להחמיר את המצב הבטיחותי".

כמאל אוזקן, סגן מזכ"ל האיגוד המקצועי העולמי אינדסטריאול אמר כי: "התאונות הקטלניות הללו מדגישות את משבר הבטיחות במכרות ההודיים והממשלה כבר לא יכולה להתעלם ממנו. לפני שאנו מאבדים חיים נוספים אנו חוזרים ודורשים כי הודו תנקוט צעדים לאשרור אמנת ארגון העבודה הבינלאומי. החוקים במדינה צריכים להיות מותאמים לאמנה, והאיגודים המקצועיים חייבים להיות מעורבים בתהליכי קבלת החלטות כדי ליצור תרבות של בטיחות במכרות בהודו".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website