תיק 4000: מה השלב הבא ומתי ניתן לצפות להכרעה?

סיכום חקירת המשטרה כנגד נתניהו, אלוביץ’, ומקורביהם הוגש היום (ראשון) לפרקליטות, והוא מעמיד חשדות כבדים כנגד חשודים רבים בתיק. מה השלב הבא אליו התיק יועבר מכאן, ותוך כמה זמן ניתן לצפות להכרעה בתיק?

"נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, התגבשה תשתית ראייתית מספקת לביצוע עבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות" – כך הודיעה היום המשטרה, בפרסומה את סיכום חקירת תיק 4000.

זוהי לא הפצצה היחידה בסיכום החקירה. בעוד נתניהו חשוד בלקיחת שוחד, כנגד שאול אלוביץ’, בעל השליטה בבזק, התגבשה תשתית ראייתית למתן שוחד, שיבוש חקירה ומשפט, ועבירות נוספות. בעוד נתניהו ואלוביץ’ עומדים במרכז הפרשה, הם לא החשודים היחידים נגדם הודיעה היום המשטרה כי כנגדם מתקיימת תשתית ראייתית לביצוע עבירות בפרשה.

שרה נתניהו חשודה גם היא בלקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, ושיבוש מהלכי חקירה ומשפט. איריס אלוביץ’ חשודה גם היא במתן שוחד, שיבוש מהלכי חקירה ומשפט ועבירות לפי חוק איסור הלבנת הון.

סטלה הנדלר, מנכ"לית חברת בזק, חשודה בעבירות מרמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות דיווח לפי חוק ניירות ערך. עמיקם שורר, נושא משרה בכיר בחברת בזק, חשוד במתן שוחד, עבירות מנהלים בתאגיד, עבירות דיווח לפי חוק ניירות ערך ועבירות לפי חוק איסור הלבנת הון. אור אלוביץ’, חשוד בביצוע עבירות מרמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות דיווח לפי חוק ניירות ערך. זאב רובינשטיין, איש עסקים המקורב למשפחות נתניהו ואלוביץ’ המכהן כסגן יו"ר הבונדס, חשוד בתיווך במתן שוחד, ולקיחת שוחד.

המשטרה הגדירה את מערכת היחסים בין נתניהו ומקרוביו ובין אלוביץ’ כ"מערכת יחסים שוחדית". לפי ממצאי החקירה, בין השנים 2017-1012 נתניהו ומקורביו ניצלו את קשריהם עם בני הזוג אלוביץ’, על מנת להתערב באופן מתמשך, לעתים אף יום-יומי, בתכנים שפורסמו על ידי אתר החדשות "וואלה", ועל מנת להשפיע על מינויים של עורכים וכתבים באתר. זאת, על מנת לקדם את האינטרסים האישיים שלהם, בפרסום המיטיב עם משפחת נתניהו.

המשטרה מאמינה כי שאול ואיריס אלוביץ’ השפיעו על הפרסומים באתר "וואלה" בעד החלטותיו הרגולטוריות של נתניהו לטובת שאול אלוביץ’ וקבוצת בזק, ומתוך רצון להמשיך ולקדם את האינטרסים העסקיים של קבוצת בזק בכלל ואלוביץ’ בפרט.

מדובר בסיכום חקירה חריף בעוצמתו. תשתית ראייתית כנגד ראש ממשלה בקבלת שוחד, היא אינה דבר של מה בכך. בוודאי לא כאשר היא מגובה בחשדות דומים כנגד מקורביו, בתיווך השוחד, ובתשתית ראייתית כנגד אלוביץ’ ובכירים נוספים בבזק בגין מתן השוחד. נראה כי בתיק 4000 עוצמת החשדות והראיות כנגד מספר חשודים נרחב כל כך, מבוססת יותר ומעמיקה יותר מבתיקים 1000 ו-2000.

מה יקרה מנקודה זו?

סיכום חקירת המשטרה והעברת חומרי החקירה לפרקליטות הינה הליך מקדמי טרם העמדה לדין. בנקודה זו, המשטרה מודיעה כי סיימה את חקירתה, ומעבירה לפרקליטות את חומרי החקירה שאספה, יחד עם מה שמכונה תקשורתית וציבורית "המלצות" בתיק. בפועל, מדובר בסיכום החקירה, וסיכום התשתית הראייתית אותה המשטרה מצאה כנגד חשודים שונים.

מכאן, התיק יועבר לידיה של עו"ד ליאת בן ארי-שווקי, פרקליטת מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה). בן ארי והצוות הכפוף לה, יבחנו את חומרי החקירה, ויצטרכו להכריע בשאלה המרכזית: האם ניתן להעמיד לדין את החשודים בתיק. הכרעתה של בן ארי בשאלה זו תועבר הלאה אל פרקליט המדינה שי ניצן, ובהמשך אל היועמ"ש אביחי מנדלבליט, אצלו נמצאת ההכרעה הסופית בשאלה. ההליך כולו, צפוי להימשך לכל הפחות מספר חודשים.

בפועל, ניתן לבחון את קצב התקדמות בחינת תיקי 1000 ו-2000, בהם נחשד ראש הממשלה בקבלת שוחד, ובמרמה והפרת אמונים.

כזכור, תיק 1000, המכונה גם ‘תיק המתנות’, עוסק במתנות בשווי מיליון שקלים, אותן קיבל נתניהו על פי החשד, מאנשי העסקים ארנון מילצ’ן וג’יימס פאקר. על פי החשד, נתניהו ובני משפחתו קיבלו מתנות שונות – תכשיטים, שמפניות, סיגרים, ועוד – בשווי מצטבר של מיליון ש"ח, משני אנשי העסקים. טענתו של נתניהו היא כי מדובר במתנות בלבד, אך חקירת המשטרה הצליחה לקשור ביניהן ובין טובות הנאה אותן סיפק נתניהו בחזרה לאנשי העסקים. בתיק זה הודיעה המשטרה כי קיימת תשתית ראייתית כנגד נתניהו לביצוע עבירה של קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים בכל הנוגע למערכת יחסיו עם איש העסקים ארנון מילצ’ן, ועבירה של מרמה והפרת אמונים בכל הנוגע למערכת יחסיו עם איש העסקים האוסטרלי ג’יימס פאקר.

בתיק 2000, הודיעה המשטרה בסיום החקירה כי התגבשה תשתית ראייתית מספקת לביסוס החשדות נגד ראש הממשלה, לביצוע עבירות של בקשת שוחד ומרמה והפרת אמונים. תיק 2000 עוסק במערכת היחסים בין נתניהו למו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס. על פי החשד, ההסכם בין מוזס לנתניהו כלל הבטחת סיקור אוהד לנתניהו בידיעות אחרונות, בתמורה לסיועו של ראש הממשלה למוזס בקידום האינטרסים הכלכליים של העיתון על ידי יוזמה ותמיכה במהלכים לבלימת התעצמותו של העיתון "ישראל היום". המשטרה מדברת בפרשה זו על ‘יחסים שוחדיים’, המיוחסים לשני הצדדים.

סיכומי חקירות שני התיקים הועברו על ידי המשטרה לפרקליטות לפני עשרה חודשים, בפברואר האחרון. מאז, ישבו התיקים תחת בן-ארי וצוותה, בפרקליטות מיסוי וכלכלה תל אביב. בשבועות האחרונים, פורסם כי בן-ארי העבירה את הכרעתה בתיק הלאה אל היועמ"ש מנדלבליט, וכי הוא הקים צוות מקביל שיבחן את הדברים.

בתגובה לפרסומים אלה, הודיע משרד המשפטים כי בדיונים שנועדו לקבל החלטה סופית בעניין תיקי 1000 ו-2000, משתתפים מלבד היועמ"ש ופרקליט המדינה, בן-ארי והצוותים הכפופים לה – גורמים בכירים נוספים, לרבות משנים לפרקליט המדינה ומשנים ליועץ המשפטי לממשלה, זאת לשם קבלת החלטה מקצועית ונכונה כאמור.

המשרד הכחיש כי הוקם צוות שמטרתו המוצהרת הינה להביא עמדה המנוגדת לעמדתה של בן ארי, אך אישר כי הוקם צוות בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים פליליים, עמית מררי, וכי צוות זה מסייע ליועמ"ש בקבלת החלטות בתיקים פליליים במסגרת עבודתם השוטפת. זהו חלק מהגדרת התפקיד הרשמי שלה, כך נעשה גם בתיקים אחרים וכך תנהג גם במקרה זה.

אם כן, כיום, עשרה חודשים ממועד העברת חומרי החקירה לפרקליטות – נראה כי הגורמים הרלוונטיים במשרד המשפטים אינם קרובים לקבלת הכרעה בתיקי 1000 ו-2000. תיק 4000 אינו פחות סובך משני תיקים אלה. למעשה – רשימת החשודים כלפיהם קיימת תשתית ראייתית הינה ארוכה ומסועפת יותר, והחשדות בוודאי אינם כבדים פחות. לכן, לא סביר כי הכרעה בתיק, שנראית כמו התיק הכבד ביותר כנגד ראש הממשלה, תנתן בפרק זמן קצר יותר. בעוד מנדלבליט יכול להכריע בתיקי 1000 ו-2000 בחודשים הקרובים, צפויה עוד דרך ארוכה עד שיוכרע האם נתניהו יועמד לדין בתיק 4000.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website