תם הנישוב השני באסדת לווייתן, לא נמדדה פגיעה באיכות האוויר

הנישוב השני באסדת לוויתן הסתיים הערב (שני). לפי הודעת המשרד להגנת הסביבה לא נרשמו חריגות באיכות האוויר בחוף. במהלך הבוקר ארגון שומרי הבית הפגין מול משרדי מפעילת האסדה נובל אנרג’י בהרצליה. פעילות האסדה אמורה כעת להימשך תוך הפחתת פליטות, על בסיס שימוש במערכתFGRU  להשבת גזים, ולפיד לשריפת עודפי גזים.

המשרד להגנת הסביבה מסר היום (שני) בשעות אחה"צ כי: "פעולת הנישוב השנייה באסדת לוויתן הסתיימה; כפי שצפה המשרד להגנת הסביבה וכפי שהתרחש בנישוב הראשון – גם הפעם, ריכוזי הבנזן לאורך כל שעות היום בתחנות הניטור מול האסדה היו דומים לאלה שנמדדו בשבועות האחרונים".

עוד נמסר מהמשרד, "כפי שהוכח בנישוב הראשון שבוצע בשבוע שעבר, כך גם היום – ההשפעה על איכות האוויר באזור החוף מול האסדה הייתה מזערית, כמו שצפה המשרד להגנת הסביבה לאורך כל הדרך. גם בנישוב השני, צוותי המשרד להגנת הסביבה היו פרוסים במהלך היום במרכז הבקרה של איגוד ערים שרון-כרמל, בתחנות הניטור, בערים וביישובים, וכן על האסדה".

לאן נעלם הבנזן?

לפי המשרד להגנת הסביבה "החל משעה 15:45 ועד השעה 17:00 לערך התבצע החלק המשמעותי של הנישוב, במהלכו נפלטו פחממנים, כולל בנזן – המרכיב שהמשרד להגנת הסביבה עקב אחריו באופן הדוק. היקף הפליטה מהאסדה בפועל, כפי שעולה מנתוני מפקחי המשרד, היה נמוך משמעותית מהכמויות שבהן נעשה שימוש במודלים טרם ביצוע הנישוב".

המודל של המשרד להגנת הסביבה לא פורסם, אך הוא נשען על נתוני היסוד של היקפי הפליטה של שפרסמה נובל אנרג’י. בסעיף 6 במסמך כתוב: "יובהר כי לצורך הערכת הפליטות מתרחישי הנישוב המתוכננים, עבור כל תרחיש נישוב נבחן קצב הפליטה השעתי הגבוה ביותר, וכן פרק הזמן המירבי שאירוע הנישוב עשוי להימשך. הפליטות בפועל צפויות להיות נמוכות יותר". מכיוון שהמודל חישב שמונה שעות פליטה מקסימלית, והחלק המשמעותי בנישוב נמשך שעה ורבע, הרי שהמודלים לקחו שולי ביטחון רחבים, מתוכם הוערכו כ-76 ק"ג מקסימליים של בנזן בכל פליטה.

עוד נמסר מהמשרד: "בשעות הבוקר נשבה רוח דרום מזרחית לאורך החוף, אשר הסיעה את המזהמים מהאסדה לכיוון צפון-מערב, מעל הים. כיוון הרוח כעת הוא דרום דרום-מערבי – כך שהרוח לא הגיעה לכיוון יישובי החוף. על פי תחזית מזג האוויר, צפויה הרוח בשעות הערב והלילה להיות דרומית עד דרומית-מזרחית. ריכוזי הבנזן הגבוהים ביותר אשר נמדדו היום עד לשעה זו בתחנות הניטור השונות נעים בין 0.32-0.96 מק"ג/מ"ק (ממוצע שעתי), בטווח הערכים אשר נמדד במהלך התקופה שבין 1 נובמבר ל-22 דצמבר, שהיא תקופת הייחוס להרצה (תקופה עם תנאים מטאורולוגיים דומים). הממוצע התקופתי של ריכוזי הבנזן בכל תחנות הניטור בתקופה זו נע בין 0.29 ל-0.80 מק"ג/מ"ק, שהם 7.4% עד 20.5% מערך הסביבה והיעד היממתי. ערכי הבנזן היממתיים המרביים בתקופה זו נעו בין 0.64 ל-1.75 מק"ג/מ"ק שהם 16.4% עד 45% מערך הסביבה והיעד היממתי. בנישוב הראשון שהתקיים ביום ג’ שעבר, נרשמו ריכוזים שעתיים מרביים בין 0.41 ל-1.40 מק"ג/מ"ק.

המשרד גם פרסם מסמך המסכם את הפליטות לאורך כל הנישוב.

גם היום נערכה הפגנה כנגד אסדת לוויתן

היום בבוקר הפגין ארגון "שומרי הבית" מול משרדי חברת נובל אנרג’י בהרצליה. בהפגנה השתתפו כמאה מפגינים תחת הסיסמה "אנחנו הפנים של הזיהום שלכם".

פורסם על ידי ‏שומרי הבית‏ ב- יום שני, 6 בינואר 2020

הארגון שוכר שירותי מצלמה תרמית מחברת אופגל, המכוונת אל אסדת לוויתן ועוקבת אחרי הפליטות ממנה. בשונה מהנישוב הראשון בשבוע שעבר, הפעם לא התרחש פינוי המוני של תושבים מאזור חוף הכרמל, ככל הנראה, בעקבות התוצאות נטולות ההשפעה על איכות האוויר של הנישוב הראשון.

ד"ר חגית אולנובסקי, מומחית ניהול סיכוני בריאות, אמרה ל’דבר’ כי הקריאה להתפנות מהבתים בזמן הנישוב מאסדת לוויתן מבוססת על הבנה שגויה של עיקרון הזהירות המונעת, וכי הפצת פחדים לא מבוססים, יכולה לגרום לנזק בריאותי כשלעצמו.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website