״יש חוסר הלימה בין דברי המנהיגות הפוליטית של הציבור הדתי-לאומי, לבין השטח״

אבי סולימן, מזכ״ל הסתדרות ״הפועל המזרחי״ – ארגון העובדים הדתי-לאומי – מתקומם כנגד האמירות של שר התחבורה בצלאל סמוטריץ׳ וחברי הכנסת מהבית היהודי. ״יש חוסר הלימה בין דברי המנהיגות הפוליטית של הציבור הדתי-לאומי, שתוקפים את העבודה המאורגנת, לבין העמדות של הציבור הזה בשטח. בפועל, רוב מוסדות הציבור הדתי לאומי מאורגנים, ומאמינים בעובדים המאוגדים ובהסתדרות עובדים״

תנועת הפועל המזרחי הוקמה לפני 98 שנים תחת הסיסמה ״תורה ועבודה״, שהיתה לסיסמת הציבור הדתי-לאומי כולו. ההתארגנות הזו היתה גם התשתית למפלגת המפד״ל הדתית-לאומית, שהיתה מפלגה חברתית במהותה. עם השנים משהו השתנה. ״אני שומע התבטאויות כמו של השר סמוטריץ’, שמבקש להטיל על העובדים השכירים לשאת בעול של משבר הקורונה, כמו ויתור על ימי הבראה וביגוד, וזה חורה לי״, אומר סולימן. ״לא יכול להיות שמהמגזר שלנו יוצאות הצהרות כאלה״.

״לא ניתן שרק השכירים יישאו בנטל״, הוא אומר, ״כלל המערכת צריכה להתגייס ולערוך הסכם חבילה כולל למשק. לא ניתן שרק השכירים ישלמו את המחיר, ולא ניתן שישסו ציבור בציבור״.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

אולי הציבור הדתי לאומי כן מחזיק בעמדות שמייצגים נבחריו.

״העמדות הפופוליסטיות הללו נשמעות לקראת הבחירות ובתקשורת – אבל לוועידת הפועל המזרחי לפני שנתיים, הגיעו כל השרים וחברי הכנסת מהחברה הדתית-לאומית. כולם בירכו את הפועל המזרחי ואת ההסתדרות. אמרו כמה אנחנו חשובים. יכול להיות שאחר כך הם אומרים דברים לצרכי בחירות. אני מאמין שהם לא לגמרי מתכוונים לזה, אבל עצם זה שהדברים הללו נאמרים זה לא בסדר. במקום לדבר איתנו הם זורקים הודעות. תוקפים את ראשי הסתדרות לשעבר, שהיום הולכים להיות חלק מהממשלה. אני חושב שזה שבממשלה יש נציגי עובדים לשעבר זה דבר מצוין".

יש ביסוס הלכתי לתמיכה בעבודה מאורגנת ובהתאגדות?

״העובדים הדתיים פנו לרב קוק ושאלו מה לעשות עם חדרי האוכל הלא כשרים שארגנו אז הפועלים החילונים, חברי ההסתדרות. הוא אמר להם ׳תקימו לעצמיכם חדרי אוכל כשרים, תתארגנו׳. הרב קוק היה ידיד גדול של הפועל המזרחי שבנה ויצר דברים בארץ. הקים מושבים ומוסדות חינוך. תורת ישראל זה לא רק יחסים שבין האדם למקום. יחסים שבין אדם לחברו הם בליבה של היהדות, והתורה מעמיקה בהם. תורת ישראל דואגת לעובד, היא אומרת: ‘ביומו תיתן שכרו’, אוסרת על הלנת שכר, ורואה חשיבות בארגון השומר על זכויותיו. היא מטילה גם אחריות על העובד ואוסרת עליו לישון מאוחר אם הוא צריך לעבוד מוקדם. החיבור בין תורה לעבודה הוא חיבור שורשי״.

עם הזמן נראה, לדעתך, שינוי בקרב הנציגים הפוליטים של הציונות הדתית?

״אי אפשר להגיד שהציונות הדתית היא נגד העבודה המאורגנת, כשהסלתא והשמנה שלה מאורגנים. הלב הפועם שלה – כל עובדי מוסדות החינוך הדתיים בארץ, עובדות תנועת אמונה, אוניברסיטת בר אילן ונוספים מאוגדים בהסתדרות. גם כל המורים מאוגדים בהסתדרות המורים, שיש בה את סיעת המורים הדתיים שמהווים כ-25%. אני מאמין שאם נעבוד נכון מלמטה, זה יחלחל גם למעלה".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website