21, זוז: נתניהו וגנץ נכשלו בהרכבת ממשלה, זה מה שאמור לקרות מהיום

כמעט שנה נמצאת מדינת ישראל במערכת בחירות, והסוף עדיין לא נראה באופק. לאחר שראש הממשלה נתניהו נכשל פעמיים ויו"ר כחול לבן הודיע אמש (רביעי) לנשיא ריבלין כי גם הוא נכשל, האפשרות היחידה להמנע מבחירות שלישיות היא בשבשלושת השבועות הקרובים יצליח מישהו מחברי הכנסת לאסוף חתימות של עוד לפחות 60 חברי כנסת, הממליצים עליו לעמוד בראשות הממשלה.

אל הדרמה הפוליטית חוברת הדרמה המשפטית – הכרעת היועמ"ש בתיקי נתניהו. באם יחליט מנדלבליט להאשים את ראש הממשלה באחד מהתיקים, יתכן ושחקנים במערכת הפוליטית יפסלו את האפשרות לכהן תחת מנהיג העומד מולו כתב אישום, וישנו את התנאים הבלתי אפשריים במציאות של שוויון בין הגושים.

מליאת הכנסת (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

בצהריים עתיד הנשיא להודיע ליו"ר הכנסת אדלשטיין, לראשונה בתולדות המדינה, כי לא עלה בידו של אף מועמד להרכיב ממשלה. אם אכן תהיה הסכמה של 61 ח"כים על מועמד אחד, הנשיא יעניק בתוך יומיים את המנדט לאותו ח"כ, שיצטרך להתחיל במשא ומתן בזק להרכבת הממשלה. לשם כך יינתנו לו שבועיים למשא ומתן, שלאחריהם, אם ייכשל, ישראל תצא למערכת בחירות שלישית ברציפות.

גנץ החזיר אמש את המנדט לנשיא רבלין, כלומר הודה כי לא הצליח להרכיב קואליציה אשר תתמוך בו לראשות הממשלה. הוא תקף ישירות את נתניהו: "אין לאף אדם זכות למנוע מהעם את בחירתו ואין לאף ראש ממשלה זכות לומר לעם ‘האינטרס האישי שלי קודם לאינטרס האישי שלכם’. ביקשתי מראש הממשלה שהפסיד בבחירות לנהל איתי משא ומתן באופן ישיר. בתגובה קיבלתי ממנו גידופים, קריאות נאצה וסרטוניים ילדותיים. זהו חלק מקמפיין שינאה והסתה שמטרתו להצדיק את ההתבצרות בשלטון מעבר בניגוד לרצון הבוחר. נתניהו צריך לזכור בישראל עדיין יש דמוקרטיה גם אם היא פחות מדברת אליו. נתניהו קמפיין השנאה שאתה מלבה כבר גרם לצערנו לאסון כבד בעבר. לא נאפשר לך להצית מאבק אחים".

על האפשרות של הקמת ממשלה עם הרשימה המשותפת אם תהיה כזאת אמר: "אני בוחן ותמיד אבחן כל אופציה שיכולה להעמיד ממשלה טובה למדינת ישראל. שאף אחד לא יטיף לנו מוסר עם מי צריך לדבר ועל מה. כולם אזרחים ראויים. את המאבק המדיני שלי בהנהגה של המפלגות הערביות אני יודע לעשות".

לצערנו הנאום של ליברמן מבשר לנו על בחירות שלישיות.
ההשתלחות המוגזמת שלו בחרדים טורקת את הדלת לממשלת ימין.
אם היה סיכוי לפשרה איתם, היום זה התרחק בגלל החלטתו לתקוף אותם באגרסיביות.
בע"ה אגיש באופן מיידי הצעת חוק שתבטל את החופש ביום הבחירות כדי לחסוך למדינה 2 מיליארד שקל מיותרים.

— Miki Zohar מיקי זוהר (@zoharm7) November 20, 2019

לתוך הקלחת הפוליטית, מתווספות הצעות של חלק מחברי הכנסת, לשנות את כללי המשחק – חבר הכנסת מיקי זוהר מהליכוד העלה אתמול ולא בפעם הראשונה את האפשרות של ביטול יום השבתון ביום הבחירות הקרוב תחת האמתלה של פגיעה כלכלית במשק. בחירות אמנם עולות מאות מליוני שקלים למשק הישראלי, אך ביטול יום השבתון עלול להוריד את מספר המצביעים המגיעים לקלפיות, ובכך אולי להשפיע על התוצאות.

גם רעיון הבחירה הישירה של ראש הממשלה לא יורד מסדר היום. יו"ר מפלגת ‘ישראל ביתנו’ אביגדור ליברמן, מי שמהווה לשון מאזניים עד כה, הביע אמש תמיכה באפשרות של בחירה ישירה של ראש ממשלה במקום בחירות לכנסת. נדמה שהתומכים ברעיון זה אינם ששים ללכת שוב אל הבוחרים ולהסתכן בצמצום כוחם הנוכחי.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website