3 שנים להקמתה: המבקר יבדוק התנהלות חטיבת בתי החולים הממשלתיים

משרד מבקר המדינה החל לערוך בדיקה ראשונית בחטיבת בתי החולים הממשלתיים במשרד הבריאות, כך נודע ל"דבר ראשון". הרקע לבדיקה שצפויה להיערך הוא צבר טענות שנשמעו בשנה האחרונה מצד גורמים במערכת הבריאות על פעילות החטיבה, וביניהן – על אופן הפיקוח התקציבי על בתי החולים, בעיות ניהוליות, הצפה בנהלים וביורוקרטיות על בתי החולים.

חטיבת בתי החולים הממשלתיים היא גוף שהוקם לפני כשלוש שנים במשרד הבריאות, שנועד לרכז את ניהול רשת בתי החולים שבבעלות המדינה. רוב בתי החולים הציבוריים כיום בישראל נמצאים תחת בעלות זו, כשהיתר נמצאים בבעלות אחת הקופות (כללית ומכבי) או בבעלות עמותה (מלכ"ר), כגון הדסה ולניאדו.

מטרותיה העיקריות של החטיבה החדשה היו לשמש גוף על ניהולי שיסייע לבתי החולים הגירעוניים לשלוט בתקציביהם, לפתור בעיות ניהוליות ובדרך לבצע הפרדה בין שני הכובעים שחובש המשרד ‑ כבעליו של בתי החולים הללו מצד אחד, וכן כרגולטור עליהם מהצד השני ‑ מה שהציב אותו בניגוד עניינים.

אלא שעם הקמת הגוף החדש החלו להצטבר ביקורות וטענות מצד בתי החולים על אופן עבודתו. הטענה שחזרה על עצמה מצד מנהלי המרכזים הרפואיים היתה שבמקום לסייע – החטיבה בעיקר מקשה על עבודת בתי החולים תוך התמקדות בהיבט הפיננסי, כשאף תיארו אותה כמעין "משרד אוצר קטן" בתוך משרד הבריאות. המתיחות בין הצדדים אף הגיעה לשיא באפריל השנה לאחר שמשרד הבריאות הנחה את מנהלי המרכזים הממשלתיים לא לקיים פגישות עבודה ללא אישור.

כך או אחרת, נכון לסוף 2018, בתי החולים הממשלתיים עדיין סובלים מקשיים פיננסיים וגירעונות, שלוש שנים לאחר הקמת החטיבה. כפועל יוצא החלו לחשוב באחרונה על פתרונות אלטרנטיביים כשבין השאר הוצע על ידי רשות החברות הממשלתיות להפוך את בתי החולים הממשלתיים לחברות ממשלתיות. יחד עם זאת, לא ברור עד כמה האפשרות הזו ישימה וגם אם כן, מתי תצא לפועל.

סוגיית הפיקוח על התנהלותם הכלכלית של בתי החולים הממשלתיים היא לא עניין חדש. משרד הבריאות מנסה בשנים האחרונות למצוא דרכים שונות לפקח על גירעונותיהם של בתי החולים, בין השאר באמצעות הסכמים בין הצדדים שנועדו לשמור על איזון תקציבי.

ההסכמים הללו נחתמו בין היתר על רקע הביקורת שנמתחה על בתי החולים, משרד הבריאות ומערכת הבריאות בדו"ח ב־2014, שבו נכתב כי בתי החולים פועלים במסגרת תקציבית נטולת ודאות המייצרת "תרבות של עבודה במצוקה" בשל שליטת אנשי משרדי האוצר והבריאות בתקציביהם, התלויים בתקציב המדינה. לפי המבקר, חולה שזקוק לבדיקת MRI או ניתוח ומתקשה לקבל אותם בזמן לא צריך להאשים את בתי החולים, אלא את אנשי אגפי התקציבים של משרד הבריאות ומשרד האוצר שלא מאפשרים לבתי החולים לפעול במסגרת ודאית.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "אכן התקבלה פניה לפגישה עם נציגי מבקר המדינה בעניין הקמת החטיבה. אנו נשתף פעולה באופן מלא עם משרד המבקר. אנו בטוחים כי משרד המבקר יהיה גאה ומרוצה מהישגי החטיבה בתחום ניהול התקציב כמו גם בתחומים אחרים".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website