5 שאלות שצריכות לעלות בוועדת הכספים לפני אישור חוק מימון הקורונה

ועדת הכספים תתחיל לדון הערב (שני) בחוק לפריצת מסגרת ההוצאה למימון הוצאות משבר הקורונה, אחרי אישור בזק בממשלה ובמליאת הכנסת. תוספת התקציב שעל הפרק היא כ-47 מיליארד ש"ח. רגע לפני שהידיים מורמות לתמיכה (ברור שאף ח"כ לא יקח על עצמו את התפקיד המפוקפק של עיכוב חבילת הסיוע) כדאי לחברי הוועדה לשאול חמש שאלות את נציגי האוצר והממשלה.

  • מה מסתתר ב"תכנית התמריצים"?
  • אחד החלקים העלומים בתכנית הכלכלית, ואחד החשובים בה, הוא סכום של 7.7 מיליארד שקלים המיועדים ל’האצת המשק’. על פניו מדובר בחלק דרמטי בתכנית: בסוף המשבר תצטרך הממשלה ליצור ביקושים כדי לעודד את המשק, ליצור מחדש מקומות עבודה, להגדיל את ההוצאה ולהזניק את המשק קדימה. אבל מה שעולה מהדיונים על התכנית עד כה הוא שמדובר במסגרת ריקה שאינה מבטיחה מקומות עבודה חדשים.

    גורמים שלקחו חלק בדיונים מספרים כי מדובר בעיקר בהקדמת תכניות תשתיות, שחלקן אמור היה להתממש בכל מקרה ב-2020, אך נדחו בגלל שהמדינה פועלת תחת תקציב המשכי וללא תקציב מאושר. בכל מקרה, פרויקטים אלה מתבססים על עובדים זרים, ולא יצרו מקומות עבודה רבים לעובדים ישראלים. מרכיבים אחרים שמפורטים בתכנית אינם מביאים שום הבטחה, למשל פתרונות מימון להייטק, שמשמעותם סיוע בתזרים ולא הוצאת כסף למענקים ולפיתוח), ודיגיטציה, שהיא מבורכת אך לא ברור איך תמריץ את המשק. מעבר לכך, קשה לראות איך תקציב בסכום כזה יכול לשמש לתכנית יציאה של ממש מהמשבר הגדול ביותר בתולדות המשק הישראלי. אם כך, האם התכנית הזאת אכן קיימת? ואם לא, מתי היא תוצג?
    דבר העובדים בארץ ישראל
    כל בוקר אצלך במייל

    אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

    2. למה אין התייחסות לנפגעים הגדולים מהמשבר – חברות התעופה והתיירות?

    "אנחנו במצב שבו יש 381 מלונות סגורים, 90% מהעובדים בבית, 30 אלף בחל"ת, 7000 פוטרו". אלו המספרים שתיאר נשיא התאחדות המלונות אמיר חייק. באל-על 6,000 עובדים נמצאים גם הם בחל"ת, רבים מהם בסכנת פיטורים. ענף התיירות והתעופה לא יופשר אחרי פסח. למעשה, ההתאוששות שלו תיקח כנראה מספר שנים. אם כך, מדוע התכנית הכלכלית שהוצגה לא מתייחסת ולו במילה לענפי התיירות והתעופה? מה ניתן לומר לעשרות אלפי העובדים בהם? האם ממשלת ישראל שכחה אותם, וסבורה שמקומות העבודה שלהם צריכים להיעלם מהעולם?

    3. איפה הכסף?

    ראשית – איפה הכסף שהובטח? למה מאות אלפי עצמאים לא מצליחים עדיין לפדות את סכום הכסף שמגיע להם? איך זה שכל כך הרבה אנשים נופלים בין החורים? ומדוע מענק האבטלה לגמלאים שפוטרו עדיין לא הוסדר?

    ושנית, מדוע לא להקצות יותר כסף? עם כל הכבוד – מדינת ישראל צריכה ויכולה להבטיח לאזרחיה יותר. מדוע עצמאי שטובע בתשלומים לספקים, הוצאות ושכירות צריך להסתפק ב-7,000 ש"ח? מדוע אין תקציבים צבועים לרווחה? למה תכנית התמריצים כל כך נמוכה, והסכום הכולל עומד רק על 50 מיליארד?

    4. למה לא נותנים לעסקים ודאות שיהיה מנגנון פיצוי בקצה?

    המגזר העסקי הגיע להשבתה כמעט מוחלטת בחודש האחרון, ומאות אלפי עסקים קטנים, בינוניים וגדולים נכנסים כעת למלחמת הישרדות. לטובתם הוקצבו בתכנית 6 מיליארד שקלים בלבד, לצד הנחות בארנונה בסך 3 מיליארד שקלים. באוצר מתעקשים לא לחשוף את מנגנון הפיצוי, בטענה שאין לקבוע אותו עד לסוף האירוע. אבל האמת היא שה’אירוע’ הזה לא יסתיים עכשיו, וגם לא בחודשים הקרובים. אז אולי הגיע הזמן לחשוף, לכל הפחות, את ההיגיון של מגנון הפיצוי? איך 6 מיליארד שקלים יספיקו למגזר עסקי שלם?

    5. האם יש סיכוי שהתכנית תמומן על ידי קיצוצים בשירותים לציבור?

    שאלת מימון התכנית תשפיע על חיינו בשנים הקרובות, וכבר עכשיו התחיל רחש מדאיג: גורמים שונים העלו את האפשרות השערורייתית שכדי לממן את התכנית יידרש קיצוץ בשירותים הציבוריים ובשכר עובדי המגזר הציבורי. בנוסף, בממשלה לא מוכנים להתחייב שקופות הרשויות המקומיות לא יצטרכו לשאת בעול ביטול הארנונה. משרד האוצר צריך לומר בבירור – האם אתם מוכנים להתחייב שהתכנית לא תבוא על חשבון הציבור?

    Leave a Reply

    Name *
    Email *
    Website