5,500 בשביל 24: ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בעיריית חיפה

לאחר שפיטרה 24 מעובדי התברואה בעירייה, תאלץ ראש העיר החדשה של חיפה, עינת קליש, להתמודד עם סכסוך עבודה של 5,500 עובדות ועובדי העירייה. יו"ר הסתדרות המעו"ף ארנון בר דוד, הכריז על הסכסוך, המאפשר להסתדרות לנקוט בצעדים ארגוניים עד לכדי השבתה בתום ימי הצינון.

בשבוע שעבר התבשרו 24 מעובדי התברואה בעיר, שיפוטרו, ככל הנראה בשל פרסום של סרטון, רגע לפני הבחירות המקומיות, המתעד את ראש העיר הקודם יונה יהב ואת  מנהל מחלקת התברואה בעיר נועם אשכנזי ויו"ר ועד העובדים דוד ועקנין, כשהם קוראים לעובדי התברואה להצביע ליהב כדי ‘לשמור על הבית’. יו"ר הוועד ועקנין, ציין בפני העובדים, כי בתמיכתו של יהב נקלטו 30 עובדי תברואה בהעסקה ישירה בעירייה במקום בהעסקה קבלנית.

נמל חיפה (צילום ארכיון: משה שי פלאש 90).

"במשך 17 שנים בהם הייתי יו" ר ועד עובדי עיריית חיפה לא קרה מה שקורה בחודשים האחרונים בעירייה. ראש העיר החדשה מתעלמת מציבור העובדים ומוועד העובדים המייצג אותם" הגיב יו"ר ההסתדרות במרחב חיפה משה מזרחי לפיטורי העובדים. "אני מגבה את ארגון עובדי עיריית חיפה ואת יו"ר הועד במאבקים הצודקים למען ציבור העובדים והשמירה על זכויותיהם. לא ניתן שיפגעו בעובדים, נאבק ונשמור על עובדי העיריה המסורים בכל דרך, גם אם זה יצריך את השבתת העירייה".

יש לציין כי בסמוך לבחירות, נשאלה קליש-רותם על ידי הקואליציה להעסקה ישירה מה יחסה להעסקת עובדי קבלן,  ומהמטה שלה נמסר: "איך ניתן לדבר על עיר של כולןם, על ערכים וקהילה, כאשר את המנקות, אלו שמנקות יום יום את משרדי העירייה, ממשיכים להעסיק בהעסקה קבלנית ודוחים על הסף את האופציה ההוגנת והאנושית- העסקתן כעובדות עירייה עם זכויות ותנאים, כבנות אדם שוות. כך גם לגבי התאגידים העירוניים, בחלקם העירייה ממסמסת ישיבה למשא ומתן על הסכמים קיבוציים, מתנהלת בזיונית מול בני עירה שעובדים ללא תנאים מוסדרים כבר שנים, הם אינם נספרים כי תחת ‘תאגיד עירוני’ אפשר לתת פחות זכויות ותנאים שנותנים לעובדי רשות מן המניין".

פגיעה בתנאי העבודה

העילות לסכסוך מטעם ההסתדרות, הן פגיעה בתנאי עבודתם של העובדים באגף התברואה, שנוצרה עקב מחסור חמור בכוח אדם. עילה נוספת היא דרישת נציגות העובדים ליישום המלצות דוח היועץ הארגוני אשר אישר, בין היתר, את המחסור בכוח אדם ובכלי עבודה באגף התברואה. לטענת ההסתדרות, במקום לפעול ליישום המלצות העבודה, העירייה, בצעד בלתי סביר בעליל, מפטרת עובדי תברואה, דבר אשר מגביר את העומס הבלתי סביר ממילא.

במכתב שהופנה לראש עיריית חיפה נכתב עוד כי יש ניסיון של המעסיקה לפגוע במערכת יחסי העבודה המאורגנים, בוועד העובדים ובארגון העובדים. זאת, תוך התעלמות מפניות הנציגות לקיום משא ומתן והידברות בנושאים הנ"ל ובנושאים נוספים כגון, מתן קביעות ודרגות לעובדים. במכתב צוין כי יש מידור של נציגות העובדים ויצירת נתק בין ההנהלה לוועד העובדים, וכן התנהגות של המעסיקה בחוסר תום לב ובאופן שאינו מקובל ביחסי עבודה בכלל ובשירות הציבורי בפרט.

עינת קליש רותם. למצולמים לצידה אין קשר לכתבה (צילום: מאיר וקנין/פלאש90)

בנוסף, העירייה מתעלמת מדרישות נציגות העובדים בנוגע להשלכות ולפגיעה בסייעות הגנים, כתוצאה מהחלטתה להעסיק בגן סייעת אחת בלבד. החלטה זו חושפת את צוות הסייעות לסיכון מקצועי בשל אי יכולתן לתת מענה הולם לכמות הילדים הגדולה ולבצע את המטלות המקצועיות המוטלות עליהן במסגרת העבודה. בנוסף, העירייה אינה מספקת מענה למחסור החמור בסייעות מחליפות בגנים ובבתי הספר. כתוצאה מכך, הסייעות מתקשות לממש את זכותן לצאת לחופשות ואף לחופשות מחלה.

יו"ר הסתדרות המעו"ף, ארנון בר דוד, מסר: "ההסתדרות מגבה את ארגון עובדי עיריית חיפה ואת יו"ר מרחב חיפה בהסתדרות, משה מזרחי, ולא תהסס להפעיל צעדים ארגוניים, ככל שתצטרך".

מעיריית חיפה טרם התקבלה תגובה

Leave a Reply

Name *
Email *
Website