62% מהעובדות הסוציאליות לא הגישו תלונה על אלימות מחשש שלא יגובו ע”י המעסיק

62% מהעובדות הסוציאליות שחוו אלימות במסגרת עבודתן לא הגישו תלונה במשטרה מחשש שלא יקבלו תמיכה מצד המעסיק, כך עולה מסקר שערך איגוד העובדים הסוציאליים. יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים ענבל חרמוני ליו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס: "מנע טיוח של מקרי אלימות כנגד עו"סים ברשויות המקומיות".

חרמוני פנתה השבוע לביבס בדרישה לפעול באופן מיידי מול ראשי הרשויות המקומיות במטרה למנוע טיוח והסתרת מקרי אלימות ברשויות. "במהלך השנים האחרונות אנו עדים לאלימות הגואה כלפי עובדות ועובדים סוציאליים אשר מועסקים במחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות" טענה במכתבה, "מדובר על ממוצע של מעל לשישה מקרי אלימות בחודש כלפי עובדות ועובדים סוציאליים, ואלו רק המקרים המדווחים כאשר ידוע לנו כיום כי רוב המקרים אינם מדווחים".

ענבל חרמוני (צילום: יאיר מייהאוס סטודיו זוז)

עוד כתבה חרמוני כי "הנני פונה אליך בדרישה לפעולה מידית ומשמעותית בנושא מול ראשי הרשויות המקומיות ומנכ"לי הרשויות, כולל: הסברה של חשיבות הדיווח ושיתוף הפעולה בזמן אמת עם לשכות הרווחה; מתן אישור לעובדות הנפגעות או למנהל המחלקה להתראיין בנושא בתקשורת (כמובן מבלי לפגוע בחסיון המקרה); סגירת המחלקה למתן שירות באותו יום או לחלופין ביום שאחרי; בדיקה יסודית של המקרה, כולל הפקת לקחים ומתן מענה מיידי לסיבות בגינן קרה מקרה האלימות; דאגה למענה רגשי לעובדות הנפגעות וכן דרישה מהרשויות המקומיות למעקב בנוגע לטיפול באירועי אלימות".

חרמוני התייחסה למקרה אלימות שהתרחש לפני כשבוע באור עקיבא, "לצערנו, אנו רואים במקרים אלו פעמים רבות חוסר תמיכה מובהק בעובדות ובמחלקות הרווחה, מצד הרשויות המקומיות. במקרה האלימות האחרון באור עקיבא, וגם בזה שהיה בשדרות, לא ניתן כל מענה לראש המחלקה לשירותים חברתיים מצד הרשות המקומית, ואף היה ניסיון לטיוח המקרה. חלק מהותי מהטיפול באירועי אלימות הוא תגובת המעסיק והרשות המקומית. חשיבותו הן בטיפול הנקודתי באירוע, הן במניעת הישנות אירועי אלימות בעתיד, והן בעבור רווחת העובדות אשר חוו את האלימות ונפגעו מכך".

אירוע תקיפת עובדת סוציאלית באגף רווחה בירושלים. ארכיון (קרדיט: איגוד העובדים הסוציאליים)

חרמוני התייחסה לכך שרוב העובדות הסוציאליות לא מגישות תלונה במשטרה, "מסקר שערכנו לאחרונה בקרב 1600 עובדות סוציאליות עולה כי 62% מהעובדות שחוו אלימות לא הגישו תלונה במשטרה כתוצאה מהחשש כי לא יקבלו תמיכה מצד המעסיק. אני רואה נתון זה בחומרה רבה. אי-גיבוי המעסיק את העובדות הנפגעות הוא בבחינת הוספת חטא על פשע. לא די כי הרשות כשלה בהגנה על העובדות, היא גם אינה נוטעת בהן את הביטחון כי היא מטפלת במלוא החומרה והרצינות בתקריות הללו".

לפני כשבועיים הגיעו להסכמה איגוד העובדים הסוציאליים ומשרדי האוצר והרווחה על כניסה למומ אינטנסיבי של שלושה חודשים בנושא המוּגנות של העובדות הסוציאליות.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website