72 נערים שעבדו עבור ז’קי סבג בבחירות המקומיות טרם קיבלו את שכרם

‘כפויי טובה’ כך כינה ראש העיר היוצא של נהריה ז’קי סבג את תושבי עירו שבחרו ראש עיר אחר על פניו, לאחר הפסדו בבחירות לראשות העיר. אלא שכעת, 72 נערים שעבדו עבור סבג במסע הבחירות טוענים כי מי שכפוי טובה ולא שילם להם ולחבריהם כלל בעד עבודתם הוא סבג עצמו. בהסתדרות הנוער העובד והלומד המייצגת את הנערים מדווחים כי מיום ליום גדלה רשימת העובדים הפונים אליהם בנושא.

נערים עובדים בקמפיין של ז’קי סבג לראשות עיריית נהריה. (ללא קרדיט)

"עבדנו עשרות ילדים, חילקו אותנו לצמתים פיזרו אותנו ברחובות ראשיים, החזקנו שלטים, חילקנו פלארייים" אמר לדבר ראשון רועי טרבלסי (18), אחד הצעירים שעבדו עבור סיעת נהריה אחת, ותובע את זכויותיו. "רובנו עבדנו כמעט כל החודש. השקענו ועשינו המון כדי שהוא יבחר. אחרי שאתה עובד שעות על שעות על הרגלים אתה מצפה לקבל משהו בתמורה. לי אישית חייבים בסביבות ה-600 שקלים. לידידה טובה שלי 2,000 שקל, ולחבר נוסף אפילו יותר. ציפינו לתגמול הולם, לשכר שמגיע לנו, וכולם פשוט ברחו ונעלמו מרגע שז’קי הפסיד. חלק גם מחקו מספרי טלפון ונעלמו מהרדאר". גם במספר טלפון פעיל של ראש העיר לשעבר – לא ניתן היה להשיג עד לפרסום הכתבה.

"הבטיחו לנו בעל פה 700 שקל למי שעובד ביום הבחירות עצמו, גם מבוגרים וגם בני נוער. לא קיבלנו כלום". סיפר א’ (17), נער נוסף שעבד עבוד סבג וסיעתו. "מי שעבד מתחילת הקמפיין היו מקבלים משכורת לפני יום הבחירות. על החודש האחרון אף אחד לא קיבל את המשכורת שלו, גם המבוגרים. כל פעם שומעים סיפורים אחרים – ‘יש כסף אין כסף’. מתעלמים מאיתנו". "עבדתי במשך חודשיים במטה, עם אנשים שאני מכירה גם מחוץ לבחירות וסמכתי עליהם" אמרה לנו נערה נוספת בת 17. "אחרי הבחירות הם רק אומרים לנו לחכות עוד חודש ועוד חודשיים, למרות שהבהרנו להם שזה לא חוקי. גם העובדים המבוגרים לא קיבלו שכר, וחלקם שואלים אותנו אם כבר קיבלנו את שלנו". לדבריה השכר שלא שולם לה מגיע ללמעלה מ-5,000 שקלים. כעת דורשת היא וחבריה גם פיצויים בגין הלנת השכר הממושכת.

נערים עובדים בקמפיין של ז’קי סבג לראשות עיריית נהריה. (ללא קרדיט)

לאחר שכמה ניסיונות של הנערים והוריהם לקבל את הכסף עלו בתוהו, החליטו לפנות לסיוע הסתדרות הנוער העובד והלומד המייצגת בני נוער וצעירים עד גיל 25 שנוצלו בעבודתם. "אני אישית הפנתי לשם קרוב ל-30 ילדים שעבדו איתנו, ועוזרים לנו. זה חשוב לי הקטע הזה, אני לא אוהב שאנשים מנצלים את הכוח שלהם לרעה" אמר טרבלסי. "החבר’ה מרגישים ממש מנוצלים – הם השקיעו זמן ומאמץ, נתנו מעצמם" הוסיף א’.

"משהו במקרה הזה לא מצליח לשחרר ממני. אתה לא סתם עוד מעסיק, והעובדים שלך הם לא עוד סתם עובדים" כתב מזכיר האיגוד המקצועי המטפל בתיק, לירן ליבוביץ’, בדף הפייסבוק שלו כשהוא מתייחס לסבג אך אינו מציין את שמו. "אתה משאיר מאחוריך עובדים שנתנו את נשמתם בשבילך, את מירב זמנם, היו אחראים, הגיעו בזמן, לבשו את מדי העבודה, חייכו גם אם לא היה מתאים להם. בני נוער: עולים, בני עולים, עניים ועשרים, דתיים וחילונים, נשואים וכאלה שמחר יש להם בגרות, ואני לא סופר את הטלפון הקבוע שמגיע אלי כמעט בכל יום, של אם חד-הורית שעבדה ביום הזה רק בגלל שאפשר לעשות אחלה כסף במכה אחת, או פעיל חברתי בן 50 שאכפת לו מהעיר שלו והוא האמין לך שאתה רץ בבחירות בגלל שאכפת לך מהאזרחים שלך".

‘דבר ראשון’ שוחח גם עם עובדים מבוגרים בקמפיין שלא קיבלו את שכרם. עובד אחד אמר לנו כי בכוונתו להגיש נגד סבג וסיעתו תביעה בבית דין לתביעות קטנות. עובדת אחרת אמרה "לי אם יתנו ייתנו. לי חשוב קודם כל על הבן שלי. במקום לחנך את הדור הצעיר שיגור בנהריה – פוגעים באמונה שלו באדם". לדבריה עבדה כמשקיפה וכסופרת באחת הקלפיות עד 2 לפנות בוקר. "אני כל פעם פונה למי שהייתה אחראית עלינו, והיא כל פעם קוראת את ההודעה ומסננת. שאלתי איפה הכסף עומד? הכסף של הילדים? בסוף היא אמרה לי לפני חודש ש’ברגע שיהיה כסף נודיע לכם’, וכלום. שום דבר".

חזרה גנרלית לבחירות הכלליות

עובדי ‘נהריה אחת’ לא לבד. בעוד המערכת הפוליטית כבר מתכוננת לבחירות הכלליות, באיגוד המקצועי לנוער שבהסתדרות הנוער העובד מטפלים במאות פניות ולמעלה ממאה תיקים של בני נוער שלא קיבלו את שכרם בבחירות לרשויות המקומיות. התיקים נפתחו כנגד רשימות מ-27 יישובים שונים בכל רחבי הארץ. ב-66% מהמקרים מדובר ברשימות שלא הצליחו להיכנס למועצת העיר, או במועמדים שלא נבחרו, שכן פעמים רבות הסיעות מתחייבות על חשבון תקציבים משוערים ש’יקבלו’ במידה וייבחרו. סבג הפסיד בבחירות לראשות העיר הפסד צורב, עם 24% בלבד מהמצביעים שבחרו בו. סיעתו הכניסה שני נציגים בלבד למועצת העיר.

מדי מערכת בחירות, מקומיות או ארציות, מקיימים בהסתדרות הנוער העובד והלומד מבצע חלוקת זכותונים וקמפיין ארצי הקורא לצעירים ולבני הנוער לפנות למיצוי זכויותיהם במידה ולא ישלמו להם כראוי, וגם כעת יכולים עדיין צעירים עד גיל 25 לפנות אליהם בנושא בטלפון *1121. עובדים בני למעלה מ-25 שנפגעו זכויותיהם יכולים לפנות בנושא להסתדרות הכללית.

את תגובתם של סבג וסיעתו לא ניתן היה להשיג.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website