75 שנה לניצחון על הנאצים: “מרכינים ראש ונזכרים במחיר הגבוה ששילמנו בשביל הניצחון”

הטקס הממלכתי לציון יום הניצחון על גרמניה הנאצית התקיים היום (ראשון) אחר הצהריים בירושלים, באנדרטה לזכר החיילים היהודים שנפלו בשורות הצבא האדום. בשל האיסור על התקהלות, התקיים הטקס ללא קהל ושודר ברשתות החברתיות ובכלי תקשורת.

את אבוקת הזיכרון והניצחון הדליקה הווטרנית ראיסה סיניצינה. היא נולדה ב-1924, בעיר לנינגרד. בהיותה רק בכתה י’, התנדבה לשמש כחובשת בעת התחלת המצור וקרבות הבלימה על העיר וסייעה בפינוי פצועים והרוגים מהרחובות. למרות שנפצעה פעמיים במהלך הקרבות, חזרה לסייע מיד כשהחלימה, וזכתה בשל כך לעיטורי כבוד ומדליות רבות על אומץ לבה ותרומתה.

שר הקליטה, יואב גלנט בטקס לציון 75 שנה לניצחון על גרמניה הנאצית (צילום: שלומי אמסלם/לע"מ)

"האינטרנט והפייסבוק מלאים בגיבורי התקופה"

שר העלייה, יואב גלנט (הליכוד) אמר בנאומו בטקס כי "75 שנים חלפו מאז הוכרעה גרמניה הנאצית על ידי צבאות בעלות הברית, ובראשם הצבא שנשא את עיקר הנטל במלחמה – הצבא האדום. גבורת הלוחמים היהודים בצבא האדום שזורה בגבורת ההתנגדות לנאצים. הניצחון היה אדיר אבל המחירים כבדים."
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

גלנט פנה אל הווטרנים, "מגיפת הקורונה שיבשה את אורחות חייכם, האזרחים הוותיקים שלנו. שמחתי לראות שהייתם דוגמה ומקור כוח לצעירים. אין לי ספק כי בזכות החוסן שהפגנתם, ואתם ממשיכים להפגין, הצלחנו לבלום את המגיפה ולצמצם את פגיעתה. בזכות כוחכם ומורשתכם נבטיח את עתידנו."

"ימים לא פשוטים, כל העולם וארצנו הקטנה נמצאים במלחמה נגד נגיף הקורונה" אמר אברהם גרינזייד, וראש ברית הוטרנים בישראל. הוא שיבח את ההתארגנות האזרחית ואת בני הנוער שיצרו השנה טקסים ומחוות לווטרנים. "דווקא בימים אלה מציינים 75 שנה לאויב הנאצי. אין מצעדים, אין הופעות ומסיבות. מצד שני, האינטרנט והפייסבוק מלאים בגיבורי התקופה. בני נוער ומתנדבים בכל רחבי הארץ נפגשו עם וטרנים, העניקו שי קטן והניחו פרחים באנדרטאות."

טקס לציון 75 שנה לניצחון על גרמניה הנאצית (צילום: שלומי אמסלם/לע"מ)

גרינזייד הוסיף: "חייבים לזכור שאם לא היה ניצחון ב-1945 לא בטוח שהיה ניצחון ב-1948. אנחנו עומדים למרגלות האנדרטה של 200 אלף חיילים יהודים שנפלו במלחמה, אנחנו מרכינים ראש ונזכרים במחיר הגבוה ששילמנו בשביל הניצחון. רק בצבא האדום נהרגו למעלה מ-200 אלף יהודים ו-97 אלף נפצעו קשה. 47 אלף עלו ארצה. 6 מליון יהודים נרצחו במחנות, בגטאות, בכפרים. הניצחון היה קשה וכואב. אבל הוא הביא להקמת מדינת ישראל."

במלחמת העולם השנייה נלחמו מעל לחצי מיליון יהודים, רובם בשורות הצבא האדום, ונהרגו 250,000. משנת 1964 עלו לישראל 22,799 וטרנים. כיום נותרו בחיים 3,482 וטרנים.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website