80 עולים חדשים מאתיופיה, אי וודאות לגבי אלפי הממתינים בגונדר

אמש הגיע ארצה קבוצה של 80 עולים חדשים מקהילת שארית יהודי אתיופיה בגונדר. זה הוא גל העלייה הראשון מזה חודשים, חרף החלטת הממשלה והבטחות ראש הממשלה ושר הפנים לאישור עלייתם של העולים. בינתיים אין איש יודע מה יהיה על שאר בני העדה שעדיין מחכים לאישור עלייתם באתיופיה.

טגניה מנגאו (צילום: המטה להעלאת יהודי אתיופיה).

"אחי חיכה תשע שנים כדי לעלות לארץ" סיפר ל’דבר ראשון’ טגניה מנגאו, שהגיע לנתב"ג לפגוש את אחיו, מולקה. "אני, אשתי והילדים הגיעו לארץ ב-2011 ואחי ביקש לעלות כבר ב-2010, לפני תשע שנים. כרגע בגונדר נשארה אחות שלנו ביחד עם הילדים הקטנים שלה, היא ביקשה לעלות כבר לפני 20 שנה, עוד לפני שבכלל חשבתי על זה".

"אף אחד לא יודע ומבין איך זה עובד ומתי בכלל יאפשרו לעלות. שמה אף אחד לא שואל או מסביר מתי עולים. רק אני פה מתקשר, אני ממלא טפסים למשרד הפנים, מנסה ללחוץ ולהבין שאפשר שהמשפחה תעלה. במשרד עונים כל מיני דברים, לפעמים אומרים שאין עלייה לפעמים אומרים אולי יש אבל רק ככה מספרים – יש הרבה סיפורים".

(צילום: המטה להעלאת יהודי אתיופיה).

מנגאו מספר שהרבה מחבריו שעלה איתם ועוד חלקים ממשפחתו מחכים לבני משפחה שהמדינה עדיין לא מרשה להם לעלות. "משפחתה של אשתי עדיין שם, דודים ודודה וילדיהם – ואין אישור עלייה. עוד הרבה מאוד אנשים יושבים בגונדר מחכים לעלות".

ראשוני עולי מבצע יהודית פברואר 2019 (צילום: המטה להעלאת יהודי אתיופיה).

 

 

 

בנתב"ג חיכו לעולים מאתיופיה גם יו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג ושר העלייה והקליטה יואב גלנט. הרצוג אמר כי "מבצע "יהודית" להעלאת יהדות אתיופיה יצא לדרך. זהו רגע מרגש וישראל כולה מחבקת אתכן ואתכם. אדמת ישראל מחבקת אתכם. הסוכנות היהודית תקלוט, תסייע ותלווה אתכם בשנתיים הקרובות בכל מה שדרוש כדי שתוכלו להשתלב בחברה הישראלית, לבנות פה את ביתכם ועתידכם ועתיד משפחותיכם. אני קורא לממשלת ישראל לעשות הכל כדי להביא לארץ ישראל את כל חברותיכם וחבריכם, יתרת שארית יהודי אתיופיה שממתינים ומתפללים מדי יום לירושלים".

יו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג עם ראשוני עולי מבצע יהודית (צילום: הסוכנות היהודית)

שר העלייה והקליטה, אלוף (במיל׳) יואב גלנט: "קליטת עלייה מכל רחבי תבל במדינת ישראל היא יעד חשוב בפני עצמו, וצורך חיוני בייצור חוסנה של מדינת ישראל ולשם חיזוק העם היהודי. זהו אירוע מרגש בו אנו מממשים את החלטת הממשלה לאיחוד משפחות של יוצאי אתיופיה החיים בישראל שנים רבות ומצפים בכיליון עיניים לרגע הזה. העולים יגיעו אל מרכזי הקליטה שהמשרד מפעיל ברחבי הארץ באמצעות הסוכנות היהודית. אנו נלווה את תהליך הקליטה של התושבים החדשים לאורך כל הדרך עד ליציאתם לדיור הקבע ביישובים שונים".

אלפי עולים פוטנציאליים מחכים למענה

סיפורה של משפחת מנגאו מצטרף לסיפורם של עוד אלפי עולים שנמצאים היום באתיופיה, באדיס אבבה ובעיקר בגונדר. חלקם מבקשים שנים רבות לעלות לארץ. בשנת 2015 , לאחר מאבק ממושך, כולל מאבק בתוך הקואליציה אותו הובילו חברי כנסת אברהם נגוסה ודודו אמסלם, קיבלה ממשלת נתניהו החלטה להעלות את כל שארית קהילת יהודי אתיופיה ארצה (רובם בני משפחה של בני העדה שכבר עלו). רובם נמצאים במחנות המתנה בגונדר. בזמנו המהלך עורר גלים של תקווה בקרב המשפחות בארץ ובאתיופיה והציפייה הייתה שיועלו כל המבקשים לעלות תוך חודשים ספורים. אך עד היום עלו לארץ בסביבות 1,100 עולים ובמשך השנה האחרונה העלייה נעצרה.

באוקטובר האחרון הממשלה אישרה את עלייתם של עוד כ-1,000 עולים המחכים לעליה לארץ מאז 2010 ושלהם בני משפחה בישראל. לפני חודש הודיעו נציגי המדינה והסוכנות היהודית בוועדת העלייה והקליטה כי הם נערכים לקליטתם של 300 עולים חדשים מתוך אלפי הממתינים לעלייה לארץ כבר בתקופה הקרובה. בקיץ האחרון הפגינו המשפחות ומטה המאבק מחוץ לביתו של שר הפנים בממשלה האחרונה, ח"כ אריה דרעי (ש"ס), בדרישה שיתיר את הבאת כל שארית העולים וזאת עקב סדרת דיונים בנושא שהתקיימה בממשלה.

גלי העלייה ההדרגתיים והאישור האיטי והמתארך של ההחלטות בנושא זכו לגל של ביקורת בקרב המשפחות והארגונים הפועלים להבאת כל העולים לארץ. "הממשלה לא עמדה בהחלטותיה, ובשנה האחרונה אישרה העלאת 1,000 איש בלבד והותירה מאחור 7,000 אנשים מבני שארית יהודי אתיופיה, ויצרה קרע נוסף בין המשפחות מזרע ישראל" נמסר ממטה המאבק להעלאת יהודי אירופה. ע"פ המשפחות המדינה יודעת מזה שנים שמספר מבקשי העלייה באתיופיה, הזכאים לעלות מתוקף איחוד משפחות, עומד בין 8000-1000 אך המדינה מסרבת לאפשר להם לעלות בפעם אחת.

במטה ביקשו להדגיש שההחלטה הנוכחית תקפה להעלאת הורים מאתיופיה שמשפחותיהם או ילדיהם בארץ, אבל ללא ילדיהם הנשואים "כאשר ממשלת ישראל מתחננת מול קהילות אחרות בעולם לעלות ארצה, היא מתעלמת מהחלטותיה בנוגע לשארית יהודי אתיופיה, וכך ממשיכה באפליה של בני העדה האתיופית".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website